'Maar ik heb helemaal geen medewerkers die mantelzorger zijn, dus waarom zou ik iets gaan regelen?' En drie andere misverstanden over werk en mantelzorg. Plus vijf tips om het goed te regelen.
Misverstand 1: ‘In mijn bedrijf is niemand mantelzorger. Dus waarom zou ik iets doen?’
Dat is een hardnekkig misverstand, zegt Jan Anne van Dijk, programmamanager van Werk & Mantelzorg. Veel werknemers vertellen uit zichzelf vaak niet dat ze mantelzorger zijn. 'Soms omdat ze werk en privé gescheiden willen houden', zegt Van Dijk. 'Sommigen zijn bang als 'probleemgeval' te worden bestempeld. Bovendien cijferen veel mantelzorgers zichzelf weg en denken dat ze geen hulp nodig hebben of dat de baas toch niets kan doen. Of ze zijn bang dat het hun carrière negatief kan beïnvloeden.' Niet gek dus dat werkgevers het aantal mantelzorgers in hun bedrijf vaak fors onderschatten. Eén op de vier werknemers verleent mantelzorg, dus het kan niet anders of er werken er in elk bedrijf in elk geval een aantal. En dat aantal is volgens onderzoek van Werk & Mantelzorg vaak twee keer zo groot als de werkgever zelf denkt.
#Tip 1 – Maak het bespreekbaar
'We zorgen goed voor elkaar' is de cultuur van ventilatorproducent Vostermans Companies in Venlo met zo’n 400 werknemers, zegt hr-manager Geert Vergeldt. 'Onderhoud aan onze machines en ons wagenpark vinden we heel normaal en belangrijk. We willen niet dat een machine ineens vastloopt. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor onze mensen, dus dat dragen we ook uit. Vertrouwen, daar gaat het om.' Of het nu om de zorg voor een zieke partner, schulden of te hoge werkdruk gaat, de deur staat open. 'Onze managers en teamleiders letten ook dagelijks op de signalen die medewerkers afgeven en gaan, indien nodig, proactief in gesprek met de medewerker.' Ook om te zorgen dat medewerkers op tijd aan de bel trekken als het even niet zo lekker gaat.
Check meteen even hoeveel mantelzorgers je hebt met de monitor van Werk & MantelzorgWerk & Mantelzorg heeft ook een anonieme monitor ontwikkeld die bedrijven een goed beeld geeft hoeveel mantelzorgers er werkzaam zijn en hoe er tegen het onderwerp wordt aangekeken. Het Expertisecentrum in Amsterdam heeft onlangs een 3 minutencheck ‘Hoe combineert u werk en mantelzorg?’ gelanceerd.
Misverstand 2: ‘Medewerkers vragen me helemaal nooit om hulp omdat ze mantelzorger zijn’
Dat kan wel kloppen, zegt Hanneke de Boer van het Expertisecentrum Mantelzorgondersteuning Amsterdam. Mantelzorgers wachten daar vaak te lang mee. 'Ze komen meestal pas wanneer het emmertje al aardig overloopt. We helpen ze in onze trainingen om weer grip te krijgen op de situatie. Hoe ga je dat gesprek aan met je leidinggevende? Met collega’s? Wat vertel je wel en wat niet? Wat zou helpen en wat vreet energie? Dat bespreken werkt al stressverlagend.'
Tip 2 – Vertel over je eigen mantelzorgervaring of zorg dat er geregeld aandacht is voor het onderwerp ‘mantelzorg’
Geef aandacht aan mantelzorg. Op intranet, in het personeelsblad of nieuwsbrief. 'Het helpt ook enorm wanneer het management dit onderwerp aansnijdt. Ik herinner me een directeur die zelf de zorg had voor een gehandicapte zoon en daar openlijk bij een personeelsbijeenkomst over vertelde. Dat sloeg in als een bom en werd zeer gewaardeerd', stelt expert Van Dijk van Werk & Mantelzorg.
Aandacht is dé sleutel, beaamt Johanna van Berge, adviseur vitaliteit & duurzame inzetbaarheid bij Sweco Nederland, een ingenieursadviesbureau met ruim 1.600 medewerkers. Het bedrijf is een van de 386 erkende mantelzorgvriendelijke werkgevers in Nederland. 'De eerste vraag in een functioneringsgesprek is toch: Hoe gaat het met je? Vraag dan wel even door natuurlijk. Hoe gaat het met de privé/werk-balans? We besteden vanuit hr ook echt aandacht aan die dialoog tussen leidinggevende en medewerkers. Mantelzorg is een van de vele onderwerpen die ter sprake komt.'