Voor Henricus Burgers komt zijn droom uit als hij, eenvoudige smitsknecht, zijn eigen smederij begint. En dan gaat hij ook nog eens als eerste in Nederland vélocipèdes maken. In de serie Vernieuwers: Burgers ENR.
Daar gaat ie dan, hup het houten krat in. De wielen van de fiets zijn keurig omwikkeld met beschermend materiaal. Een volgend exemplaar staat al klaar in het verzendlokaal om hetzelfde lot te ondergaan. De vier mannen poseren trots met de fietsen. En terecht. Want ze werken bij Burgers Eerste Nederlandse Rijwielfabriek. De onderneming die fietsen in Nederland letterlijk en figuurlijk op de kaart heeft gezet.
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de serie vernieuwers: rijwielproducent Burgers Fietsen. Wil je ook de andere afleveringen lezen? Klik dan hier.
Boneshaker van Burgers Fietsen
Het verhaal begint in Deventer in 1868 als de droom van boerenjongen en smidsknecht Henricus Burgers uitkomt. Hij wil voor zichzelf beginnen en huurt een deel van een oude boerderij. Op de stookplaats richt hij een smidse in. Als hij op een dag in een buitenlandse krant een afbeelding van een vélocipède ziet, is hij meteen gefascineerd. De fiets met zware houten wielen, beslagen met ijzeren banden en een zadel zonder vering is niet heel comfortabel en heeft in Engeland de bijnaam boneshaker. Maar Burgers bestelt een exemplaar en leert zichzelf in de omgeving fietsen. Hij trekt veel bekijks, vooral de rijkere Deventer jongens willen wel zo’n hippe ‘machine’. Burgers ziet dat hier geld mee te verdienen valt en richt de Eerste Nederlandsche Fabriek van Vélocipèden op.