Jitse Groen wil mondiaal de grootste maaltijdbezorger worden met Just Eat Takeaway. Maar dan wel als fatsoenlijke werkgever. Dus met bezorgers in dienst, ‘want die zijn geen zzp’ers. Dat voelt iedereen intuïtief wel aan.’
Het begon met een ergernis: waarom kon je, behalve pizza's, niet iets in de buurt te eten bestellen en dat bezorgd krijgen? Daaruit ontstond Thuisbezorgd. Inmiddels heeft ceo Jitse Groen dat platformbedrijf in 22 jaar tijd uitgebouwd tot de één na grootste maaltijdbezorger ter wereld (na het Chinese Tencent). Het bedrijf heet na een aantal internationale overnames inmiddels Just Eat Takeaway, is actief in meer dan 20 landen en maakt binnenkort de overstap naar de VS. Een opvallende voorwaarde voor de overnames in Europa: de bezorgers moeten in dienst zijn van het bedrijf, of dat zo spoedig mogelijk komen. Groen vindt dat ook de concurrenten daartoe over moeten gaan, en schreef daar onlangs een ingezonden stuk over in de Financial Times.
Wie is Jitse Groen?Na een studie bedrijfsinformatietechnologie in Twente komt Jitse Groen (42) in 1999 op het idee voor Thuisbezorgd. Tijdens een familiefeest komt hij erachter dat alleen pizzeria’s eten bezorgen. In 10 jaar tijd wordt Thuisbezorgd de grootste maaltijdbezorgdienst in Nederland. Daarna begint hij met durfkapitaal concurrenten in het buitenland over te nemen. Eerst in Europa en sinds vorig jaar ook in de VS. Het bedrijf heet inmiddels Just Eat Takeaway en is het één na grootste in de wereld.
Meneer Groen, toen u begon met Thuisbezorgd had u zelf ook geen bezorgers in dienst. Hoe dat zo?
'Dat klopt. Onze klanten, restaurants, wilden met hun eigen bezorgers werken. Wij wilden vanaf het begin bezorgers in dienst nemen, maar dat leek zich moeilijk rond te rekenen. We dachten dat er geen verdienmodel in zat. Ondertussen merkten we dat er ook horecagelegenheden waren die zelf geen bezorgers hadden en wel van ons gebruik wilden maken, zoals lunchrooms en saladebars.'
'We zijn toen voorzichtig begonnen met bezorgers in een paar Nederlandse en Duitse steden. Het blijkt inderdaad moeilijk om geld mee te verdienen – bezorgers in dienst zijn 30 procent duurder dan freelance bezorgers, maar omdat consumenten meer bestellen is het toch te doen. Inmiddels werken we wereldwijd met tussen de 200.000 en 250.000 bezorgers.'
En die zijn allemaal in dienst?
'In Europa zijn ze direct in dienst of via uitzendbureaus. Want als je na een overname snel moet opschalen, hebben uitzendbureaus een betere toegang tot de arbeidsmarkt dan wij. In Nederland hebben we meer dan 5.000 bezorgers in dienst. Het Britse Just Eat, waarmee we vorig jaar zijn gefuseerd, werkte met freelancers. Die komen nu ook in dienst, want ik geloof niet in de freelance-aanpak.'
Waarom kunnen bezorgers volgens u geen freelancers zijn?
'Ten eerste vind ik dat zij een fatsoenlijke boterham moeten kunnen verdienen, dus meer dan het minimumloon. Blijkbaar gebeurt dat niet overal. Daarnaast moeten bezorgers verzekerd zijn, bijvoorbeeld tegen arbeidsongeschiktheid. En ik wil me gewoon aan de wet houden. Wettelijk kunnen freelancers als bezorger niet door de beugel. Een freelancer moet bijvoorbeeld minstens 3 werkgevers hebben. Dat is bij bezorgers vaak niet zo. Je gaat mij dus niet vertellen dat een bezorger een zzp'er is. Dat voelt iedereen intuïtief wel aan.'