Het kabinet introduceert een Nationaal Programma Verduurzaming Industrie, want er liggen grote kansen voor de Nederlandse industrie om schoon te produceren en de negatieve impact op de leefomgeving te verminderen.
Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor een samenleving waarin elke Nederlander mee kan doen. Om bereikbaarheid voor iedereen te realiseren, op het platteland of in de stad, stelt het kabinet een aantal heldere uitgangspunten vast.
Kamperen is een van de meest milieuvriendelijke manieren van vakantie vieren, zegt Leo Diepemaat, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravanindustrie KCI. De transitie van fossiele naar groene energie, voor zowel campers als de auto’s die de caravan trekken, is een belangrijk issue. 'Daarin zijn we wel afhankelijk van de auto-industrie.'
Voorzitter Renate Hemerik van de VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen maakt zich druk om de aanstaande CO2-normering van zakelijke wagenparken. 'Natuurlijk onderschrijven wij de milieudoelstellingen. Maar we zijn kritisch op de uitvoering en de timing.'
De overheid wil dat bouwplaatsen zero-emissie worden: geen uitstoot van o.a. CO2. 'Voor ons zware materieel is dat moeilijk haalbaar' zegt directeur Lion Verhagen van de VVT, de Vereniging Verticaal Transport. 'We hebben een overheid nodig die begrip heeft en duidelijkheid geeft. Kunnen ondernemers het materieel dat ze nu aanschaffen over 20 jaar nog gebruiken?'
De geplande Lelylijn, die Noord-Nederland beter met de Randstad moet verbinden, krijgt Europese cofinanciering. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is dat een belangrijke stap om het project daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen.
'Bpm is een luxebelasting die niets te maken heeft met bedrijfswagens. Nu het kabinet de bpm vanaf 2025 gaat incasseren, wordt een bedrijfsbusje zomaar 10 tot 12.000 euro duurder. Daar zijn vooral mkb-bedrijven de dupe van.' Directeur Olaf de Bruijn van RAI Vereniging probeert het tij te keren.
Hongarije wil de gezondheidskloof verkleinen tussen Hongarije en de rest van Europa. Daar liggen dus kansen in de life sciences & health-sector, vertelt Efstathios Andreou, plaatsvervangend ambassadeur en hoofd van de economische afdeling van de Nederlandse ambassade. 'In januari houden we een webinar over de kansen daarvan'.
Nederland wil dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2040 zonder uitlaatgassen rijden. Zo zullen alle vrachtwagens, die gemiddeld ongeveer 10 jaar rondrijden, schoon zijn in 2050.