‘Ik was wel blij dat ik iemand kon bellen toen ik een zachte stem hoorde: Help, ik ben gevallen’. De maaltijdbezorgservice van slager Astrid Dalhuisen fungeert ook als sociaal waarschuwingsnetwerkje. Zo gek is dat toch niet, even vragen hoe het gaat, vindt zij.
Wie de compacte slagerij in het Deventer winkelcentrum Colmschate binnenloopt, kijkt meteen aan de linkerhand in de kookhoek van Astrid Dalhuisen. Iedereen kan zien wat er allemaal in de pannen gaat. ‘Ik maak alles zelf, zegt Astrid Dalhuisen. Zij bestiert de winkel samen met haar man en een tiental personeelsleden. ‘We verwerken ons vlees ook in het zicht van iedereen. Dat doen we al dik twintig jaar, vanaf dat we begonnen in 2001.’
Kleine moeite
Elke maandag bezorgt Dalhuisen tussen de 200 en 250 zelfgemaakte maaltijden bij mensen in Deventer en omgeving. Dat zijn vooral ouderen die zelfstandig wonen en voor wie elke dag koken een te grote taak is geworden. ‘Onze bezorger zet de maaltijden op tafel of in de vriezer en vraagt dan meteen even hoe het ermee gaat. Dat is een kleine moeite, wij doen dat in de winkel ook. Voor die klanten is het ook weer even een praatje. Dat kost tijd, maar dat moet je er voor over hebben.’