Als Europa regels maakt voor rederijen, waarom worden die dan niet in elke lidstaat op dezelfde manier uitgevoerd? Dat vraagt Cynthia Everduin van De Bock Maritiem zich hardop af. ‘Ik ben zeker een voorstander van de EU. Maar nu zijn we veel tijd kwijt aan administratief gedoe’.
‘Wist je dat 90 procent van het goederenvervoer wereldwijd over water gaat?’ Cynthia Everduin, operationeel directeur bij de Alkmaarse rederij De Bock Maritiem, laat even een betekenisvolle stilte vallen. ‘Sinds de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne beseffen we in Europa dat we bijvoorbeeld medicijnen en andere belangrijke producten in de EU zelf moeten produceren. Dat betekent natuurlijk alleen nog maar meer vervoer. Onze snelwegen zijn al overvol, dus transport over de weg is dan geen oplossing. Transport over water wel. Dat is bovendien de goedkoopste én duurzaamste manier om goederen binnen de EU te vervoeren.’
Slaat de euroscepsis toe bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement? Krijgt de populistische stem meer volume? Ondernemers zijn in elk geval blij met de EU. Al blijft er natuurlijk nog wel wat te wensen over. Drie ondernemers uit scheepvaart, wegtransport en reinigingsmiddelen over de plus- en verbeterpunten. Deze aflevering: Cynthia Everduin van rederij De Bock Maritiem.De Bock vaart in Noord-West Europa en in de Middellandse Zee, en is gespecialiseerd in kust- én binnenvaart. Daarin is de Alkmaarse rederij best uniek. Everduin: ‘Onze schepen zijn zeeschepen, gemaakt voor kustwateren. Ze hebben alleen geen grote diepgang en een beweegbaar stuurhuis. Als we een brug naderen laten we de hut zakken, waardoor het eigenlijk verandert het in een binnenvaartschip. Wij kunnen tot ver in het binnenland komen. De meeste zeeschepen kunnen dat niet.’