Hij heeft zelf een prima zakelijk netwerk, maar meegaan met een handelsmissie is voor Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, een echte dealversneller. Met 3D-films geeft hij chirurgen sneller toegang tot nieuwe operatietechnieken of spijkert hij ze digitaal bij. 'Wij willen de wereld beter maken met wat we doen.'
‘Ik kan best zelf contact leggen met potentiële buitenlandse klanten’, zegt Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, ‘maar voor kleine opstartende bedrijven zoals het onze, is meedoen met een handelsmissie veel productiever.’ Incision wil met augmented reality en 3D-films chirurgen sneller toegang geven tot nieuwe operatietechnieken of artsen in achtergebleven gebieden die weinig specialistische operatiekennis hebben, in 3D digitaal bijspijkeren.
TomTom voor het lichaam
In de drie kamers in de bedrijvenvleugel van het KIT – beter bekend als het Tropenmuseum in Amsterdam – werkt een team van chirurgen en ontwikkelaars aan een ‘Academy’. Incision filmt eerst in detail een operatie. Die beelden worden verrijkt met augmented reality om bijvoorbeeld botten of zenuwen aan te geven die verborgen zijn, maar waar je als chirurg wel rekening mee moet houden. ‘Het is de TomTom voor het menselijk lichaam’, zegt Van Montfrans. Binnenkort worden alle Nederlandse assistenten gynaecologie lid van het platform. Zij geven ook input, zodat er een op de praktijk aangepast aanbod komt. Bijvoorbeeld over opereren bij obese patiënten.