NABC brengt Afrika naar Nederland en Nederland naar Afrika

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
05-07-2021

Rosmarijn Fens, directeur van de Netherlands-African Business Council (NABC), gelooft heilig dat de private sector de motor is naar duurzame economische ontwikkeling in Afrika. Uitdagingen zijn er ook, maar zij legt de nadruk op de kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.

 

‘Van aid naar trade’ is jullie devies.

‘Ontwikkelingshulp creëert afhankelijkheid en dat willen de landen in Afrika zelf ook niet. Het is het bekende verhaal van de hengel en de vis. NABC is dan ook geen ngo, maar een stichting. Zakendoen met impact, daar gaat het om. Goed voor Nederland én goed voor Afrika.

Een voorbeeld: een consortium van Nederlandse bedrijven werkt momenteel in een meerjarig programma aan het gebruik van hybride groentezaden in Nigeria. Zo kunnen deze bedrijven zichzelf positioneren en de opbrengst en het inkomen van de Nigeriaanse telers nemen toe. Win-win dus. Zulke programma’s zijn er ook op het gebied van pluimvee en specerijen.

Afrika is drie keer zo groot als Europa, er wonen 1,3 miljard mensen, de gemiddelde leeftijd is 19,7 jaar, het opleidingsniveau neemt toe en de middenklasse groeit. Kortom: een afzetmarkt en arbeidspotentieel van jewelste.’

 

Zien Nederlandse bedrijven de potentie nog niet voldoende?

‘In 2019 exporteerden 7.000 Nederlandse bedrijven naar Afrika, en dit levert ons land 16 miljard euro en 40.000 banen op. Maar er is nog veel meer mogelijk. Afrika is de toekomst en we moeten de boot niet missen. Zakendoen in Afrika wordt toch vaak als een beetje spannend gezien. Maar laten we niet vergeten dat het continent uit 54 landen bestaat en dat het ene land verder is dan het andere. Er liggen veel uitdagingen waarin Nederland een rol kan spelen, bijvoorbeeld op het gebied van watermanagement, (circulaire) landbouw, infrastructuur, duurzame energie en gezondheidszorg.’

 

Wat doet NABC zoal?

‘Onze hoofdtaak is het stimuleren van de handel en investeringen tussen Nederland en Afrika en vice versa. NABC heeft 250 betalende leden: grotere en kleinere Nederlandse bedrijven die actief zijn in Afrika of interesse hebben om dat te worden. Ons kantoor, met dertien medewerkers, is gevestigd in Den Haag. Daarnaast hebben we negen medewerkers in Afrika.

Wij organiseren handelsmissies naar Afrikaanse landen en ontvangen bezoekende delegaties. Ook organiseren we evenementen over zakendoen in Afrika, zoals Africa Works! Verder geven we bedrijven advies over hun individuele Afrika-strategie en helpen hen bijvoorbeeld met marktscans en het zoeken van partners.

Wij werken ook in opdracht van overheden en ngo’s. Zo coördineert NABC samen met de Internationale Organisatie voor Migratie Nederland voor de EU het programma MATCH. Daarbij werken hoogopgeleide Afrikanen een of twee jaar in Nederland in sectoren met een tekort aan menskracht, zoals techniek en ict. Zij verwerven inkomen en nieuwe kennis, die ze daarna weer mee terugnemen naar Afrika. Voor Nederlandse bedrijven met interesse in Afrika kan dit heel nuttig zijn. We zien dan namelijk vaak dat de Afrikaanse werknemer eenmaal terug in Afrika het lokale kantoor voor het Nederlandse bedrijf gaat managen. Circulaire migratie noemen we dat.’

 

Werken jullie samen met MKB-Nederland en VNO-NCW?

‘Samen met VNO-NCW en andere partnerorganisaties hebben we in 2019 een Afrika Strategie voor het Nederlandse bedrijfsleven ontwikkeld. Nu denken we mee over de implementatie daarvan. Dat is het 15-15-plan, waarbij in vijftien focuslanden een consortium van Nederlandse bedrijven gezamenlijk de lokale markt betreedt.’

 

Meer weten? Neem contact op met Rosmarijn Fens: rosmarijn.fens@nabc.nl. Voor meer informatie over NABC en een overzicht van de landen-experts voor de 15 focuslanden van de Afrika Strategie, klik hier.