3 DEC, 2018 • Achtergrond

Zo word je als ondernemer onweerstaanbaar voor jongeren

Leg de rode loper uit, regel de fanfare of eh… Als jongeren overal kunnen werken, hoe zorg je dan dat ze bij jóu komen? Deze twee ondernemers bedachten een list. En die lijkt dus ook echt te werken. Kijk maar.

#1

Organiseer een collegetour (maar dan net even anders)

Al langer vroeg Pim van Beurden, eigenaar van grand cafe De Zwaan in Hilvarenbeek, zich af waarom veel mensen zo’n slecht beeld hebben van werken in de horeca. Het mooiste vak ter wereld, vindt hij zelf. Maar hoe breng je dat over aan de buitenwereld? Een paar jaar geleden zat hij met collega-ondernemers uit Hilvarenbeek te brainstormen. ‘De horecadichtheid van ons dorp is ontzettend groot en we visten allemaal in dezelfde vijver naar personeel’, zegt Van Beurden. ‘Iedereen stelde vast dat de horeca onterecht een slecht imago heeft. Daar moesten we wat mee.’
Samen met zijn collega’s bezocht Van Beurden een lezing van spreker en onderzoeker Aletta Smits over pubers en hoe hun hersenen werken. En opeens vielen in zijn hoofd alle puzzelstukjes samen. Een horeca-collegetour. Voor ouders. Om uit te leggen hoe hun pubers eigenlijk in elkaar zitten. Want juist horecaondernemers werken veel met pubers. Van Beurden: ‘Eigenlijk wilde ik zeggen: Lieve mensen: onze branche helpt jullie kinderen ontwikkelen. Wij leren ze communiceren, in een team functioneren en aandachtig werken. Wij doen veel meer voor de maatschappij dan alleen zorgen voor lekker eten en drinken. Dus willen jullie je puber ontwikkelen, een bijbaantje in de horeca is een gouden zet.’

’10 procent van het dorp is hierop afgekomen: mooie score toch?’

Het idee van de ondernemer om een collegetour te organiseren, bleek een gouden zet. De drie avonden waarop Aletta Smits haar lezing hield over wat er allemaal omgaat in pubers waren straf uitverkocht. ‘De kern van haar verhaal is dat je soms moet begrijpen dat je je kind niet kunt begrijpen. Probeer ‘m eens een keer anders te benaderen.’ Van Beurden opende zelf de avond met een filmpje waarin ondernemers uit allerlei sectoren vertellen dat ze eerder nieuwe werknemers aannemen met een horeca-achtergrond. Veel ouders waren razend enthousiast, zegt Van Beurden. ‘Het is niet zo dat we nu gelijk verwachtten dat heel Hilvarenbeek zichzou melden voor een bijbaan, maar we hebben hiermee wel gezegd: Hier zijn we.’
Toch nog de hamvraag: heeft zijn restaurant profijt gehad van de inspanningen? Van Beurden aarzelt. ‘De tijd moet het uitwijzen. Normaal heb ik één sollicitant per maand, dat waren er nu drie. Dus dat is in elk geval heel positief.’ Een andere bijvangst: zowel de gemeente als de lokale bank waren heel benieuwd hoe de horeca dit klaargespeeld heeft, drie avonden met in totaal 750 ouders. ’10 procent van het dorp is gekomen. Mooie score toch?’

#2

Leer omdenken

In de zoektocht naar nieuw personeel was Bas Logistics ‘bewust onbekwaam’, zegt financieel directeur Stef Mol. Waarmee hij zoveel wil zeggen als: de oplossing lag zo voor de hand dat ‘ie niet gelijk zichtbaar was. ‘Als cfo werk ik veel met managementinformatie. Zo kwam ik erachter dat de mensen die het langst voor ons bedrijf werken, de mensen zijn die we zelf hebben opgeleid. Die voelen zich helemaal één met de organisatie. Naar zulke mensen moesten we dus op zoek.’ Komt nog bij dat Mol absoluut geen chauffeurs op een andere manier wilde werven. ‘We vinden het totaal niet collegiaal om onze concurrent met ons probleem op te zadelen. En daarnaast: waarom kiest een chauffeur voor jou? Wij vinden dat salaris nooit dé drijfveer moet zijn.’
Mol klopte aan bij een reclamebureau dat met die ingrediënten aan de slag ging. Waarom gingen ze niet op zoek naar chauffeurs zónder rijbewijs die ze zelf konden gaan opleiden? Mol: ‘We zijn heel back to basic gaan adverteren in abri’s in de binnensteden van Breda en Roosendaal. Want daar komen jonge mensen. Je kunt op een vrachtwagen gaan adverteren, maar die rijden over de snelweg, ver weg.’ Als model vroeg Mol één van zijn eigen chauffeurs.

waarom niet op zoek naar chauffeurs zónder rijbewijs? tja inderdaad, waarom niet

De reacties, zegt Mol, waren overweldigend. De website werd duizenden keren bezocht, het bedrijf kreeg meer dan tweehonderd sollicitanten. ‘Wij streven heel openlijk naar diversiteit. Dus man, vrouw, eigenlijk ook jong en oud, westers en niet-westers. Ik moet er wel bij zeggen dat tweederde van de sollicitanten alsnog jong, blank en mannelijk was, maar van de 12 mensen die we hebben aangenomen zijn er ook bij die niet in die categorie vallen.’

Zelf even zien hoe Bas Logistics het aanpakte? Omroep Brabant maakte dit item:

Maar… wat doe je met chauffeurs zonder rijbewijs? Mol lacht: ‘Tja, goede vraag. Meer dan je denkt. Vrachtwagenchauffeurs moeten ook goed de logistieke processen in loodsen kennen. De mensen die we opleiden die helemaal geen rijbewijs hebben, gaan daar aan de slag. Met een rijschool die hier vlakbij zit zorgen we ervoor dat ze snel hun rijbewijs halen. Met een autorijbewijs kunnen ze al een busje rijden en zo wat doosjes wegbrengen. En de stap erna is natuurlijk het vrachtwagenrijbewijs. We monitoren heel strak hoe er gereden wordt, we geven mensen een mentor mee. En we werken samen met een rijschool die hier vlakbij zit zodat mensen ook heel snel hun rijbewijs halen. En dan heb je als bedrijf goud in handen.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

arbeidsmarkthorecajongerenlogistiekondernemerswerkgelegenheid