1 JUN, 2016 • NLMaakt
Waarom Nederland nog altijd een scheepsbouwland is
Nederland scheepsbouwland? Echt wel. Scheepsbouwers, maar vooral maritieme toeleveranciers, doen het goed. En dan vooral de 670 leveranciers van onderdelen en componenten. Zij zijn belangrijk voor de Nederlandse scheepsbouw, maar ook voor die in het buitenland. Kijk en lees hier waarom.
Nederlandse scheepsbouw is alive and kicking
Nederlandse scheepswerven deden in 2015 goede zaken. Ze draaiden een omzet van 8,2 miljard euro. Dat komt neer op zo’n 1,25 procent van het bbp en is net iets lager dan de bijdrage van de telecomsector aan de Nederlandse economie.
De omzet van scheepswerven steeg ten opzichte van 2014 met 9,4 procent, maar de in ons land gevestigde toeleveranciers deden het zelfs nog een stuk beter. Zij profiteerden er van dat ze ook zaken doen met werven van buiten de landsgrenzen. De 670 bedrijven uit de maritieme toeleveringsindustrie – voor het overgrote deel mkb-bedrijven – waren in 2015 goed voor een omzet van 4,2 miljard euro, ruim 10 procent meer dan het jaar ervoor. Een kleine 60 procent daarvan kwam uit export.
De Nederlandse scheepsbouw (werven en toeleveranciers) bieden werk aan 18.005 vaste werknemers en 2.229 tijdelijke krachten. De werkgelegenheid liep in 2015 wel een fractie terug. Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) ziet in de licht teruglopende werkgelegenheid een signaal dat de bedrijven uit de sector (weer) een pas op de plaats moeten maken. Onder meer door de sterk teruggelopen vraag naar grote handelsschepen bij werven in het Verre Oosten.
De toeleveranciers zullen het van hun innovatiekracht moeten hebben om hun traditioneel sterke marktpositie veilig te stellen, stelt de NMT. Kansen zijn er bijvoorbeeld bij het verduurzamen van de wereldwijde vloot. Volgens de organisatie heeft de sector daarvoor de oplossingen in huis.
Meer weten over scheepsbouw in Nederland? Kijk dan op deze site www.maritimetechnology.nl
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert