25 JAN, 2017 • NLMaakt
Waarom elk superjacht een beetje Nederlands is
Hebt u er wel eens bij stilgestaan als u in Monaco of Saint-Tropez zo’n super-de-luxe superjacht zag liggen? Zo’n jacht zit vol met Nederlandse techniek. Kijk maar.
Producenten van stabilisatoren die moeten zorgen dat bij ruwe zee de champagne niet uit de flutes gutst, ambachtelijke interieurbouwers, fabrikanten van verkoelende aircosystemen. Nederland telt zo’n honderd toeleveranciers die de bouwers van superjachten bijstaan in hun werk. Een uitdagende klus, want niet een zo’n jacht is gelijk aan een ander. De individuele voorkeuren van de kopers vertalen zich in sterk uiteenlopende oplossingen, waar de toeleveranciers zich op kunnen uitleven.
Gadgets
Waar de ene klant kiest voor een klassiek trappenhuis om de hoogte tussen de diverse dekken van z’n schip te overbruggen, zal de ander liever gaan voor een hypermoderne doorzichtige lift. En waar de een gaat voor een maximum aan motorvermogen, legt de ander misschien juist de nadruk op energiebesparende gadgets. Volgens brancheorganisatie HISWA Vereniging ontlenen de Nederlandse toeleveranciers hun goede reputatie aan hun flexibele instelling en de constante kwaliteit die ze leveren. Een intensieve samenwerking met de werven, maar ook met jachtarchitecten en kennisinstituten, is daarbij het sleutelwoord. De toeleveranciers beperken zich niet tot de thuismarkt. Net als de jachtarchitecten uit ons land doen ze hun werk ook voor werven buiten de landsgrenzen.
Klik op de illustratie om deze te vergroten (opent in nieuw venster)
Illustratie: LinkDesign
Foto: HISWA/Heesen Yachts Oss
Meer weten over deze bedrijven? Kijk dan ook eens op hun website: Beekmans rvs, Cramm Yachting Systems, Rondal, Radio Zeeland DMP, MarQuip, Struik & Hamerslag, Van Berge Henegouwen, Zijlstra Collection, DMS Holland, Heinen & Hopman en Totallux.
Nederland is ook superjachtenbouwerDe markt voor superjachten is er vooral een waar veel geld in omgaat. Maar van grote aantallen opdrachten moeten ze het niet hebben. Nederlandse jachtbouwers hadden in 2015 24 orders voor de bouw van superjachten in portefeuille, waarvan 21 voor motorjachten en drie voor zeiljachten. En leverden ze vijftien motorjachten en vijf zeiljachten uit die categorie af. De zestien werven in ons land die zich toeleggen op de bouw van superjachten hebben wereldwijd een ijzersterke positie opgebouwd. Gemeten in strekkende meters hebben ze een marktaandeel van 18 procent, ruim achter koploper Italië (35 procent). Opvallende derde is Turkije, met een marktaandeel van 8 procent. Wordt gekeken naar de waarde van de schepen, dan is Nederland koploper met 29 procent, op de voet gevolgd door Italië (28 procent) en – op ruime afstand – Duitsland (18 procent).
Voor de volledigheidEen aanzienlijk deel van de bedrijven levert meer dan één product. En dat is gekozen voor een hoofdbeeld van een motorjacht uit ‘de klasse der superjachten’, betekent niet dat de Nederlandse toeleveranciers alleen tekenen voor producten voor dit type schepen. Zo is Rondal – in dit overzicht opgevoerd als leverancier van schuifdeuren voor motorjachten – in ‘botenkringen’ bekender als producent van masten en gieken voor zeiljachten.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert