Waarom de Nederlandse auto-industrie nog springlevend is

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
09-03-2017

Autofabrieken heeft Nederland nauwelijks meer, maar de automotive-industrie is springlevend. Dus grote kans dat de auto waar u straks mee wegrijdt vol zit met Nederlandse techniek. Kijk hier maar eens.

 

Of je nu in een Volvo stapt, een Opel of een Renault, in bijna elke personenauto zitten producten van Nederlandse fabrikanten. En dat is niet zo vreemd. Nederlandse toeleveranciers zijn bovengemiddeld innovatief en spelen graag in op de wensen van hun afnemers. Niet gek dus dat autofabrikanten zo graag terugvallen op de expertise van deze bedrijven. Die toeleveranciers bestaan uit een bonte verzameling bedrijven actief in uiteenlopende sectoren. Je vindt ze terug in de onderdelenindustrie, maar ook in de chemische industrie, de rubber- en kunststofindustrie en de elektronica-industrie.

 

40.000 banen

De spreiding over al die branches maakt het volgens onderzoekers van ING lastig de omvang ervan precies in kaart te brengen. Maar dat het gaat om een fors aantal bedrijven, valt af te leiden uit het ledental van RAI Automotive Industry en AutomotiveNL. De twee brancheorganisaties van toeleveranciers zijn samen alleen al goed voor ruim tweehonderd leden. Gezamenlijk zouden ze werk bieden aan zo’n veertigduizend mensen. En volgens ING zijn ze samen goed voor een omzet van 9,2 miljard euro (2014). Dit inclusief de toelevering aan de producenten van auto-onderdelen (de zogenoemde tweedelijns-toeleveranciers). De sterk teruglopende autoverkopen tijdens de economische crisis hakten er bij de toeleveranciers stevig in. Op het dieptepunt, in 2009, viel de omzet ruim 30 procent lager uit. Niet alleen door een dramatisch lagere vraag, maar ook doordat autofabrikanten besloten bescheidener voorraden aan te houden. Maar zo snel als de vraag terugliep, zo snel volgde ook het herstel. Al in 2011 werd een omzet gerealiseerd die hoger lag dan in de jaren voor de crisis: 9 miljard euro.

 

Klik op de illustratie om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)

Klik om deze illustratie te vergroten

Illustratie: LinkDesign

Foto: BMW Group 

 

Meer weten over deze bedrijven? Kijk dan ook eens op hun website: ALT TechnologiesApollo VredesteinAxxorDSMInalfa Roof SystemsMitsubishi Turbocharger and Engine EuropeKoninklijke NedschroefNXP SemiconductorsPolyscope PolymersTata SteelTomTom Automotive

Kijk, dit fikst de Nederlandse automotive-industrie dus allemaal

Voor de volledigheidEen deel van de bedrijven levert meer dan één product. Zoals Mitsubishi, dat behalve turbo’s ook diesel- en gasmotoren maakt voor scheepvaarttoepassingen en de landbouwsector. En dat is gekozen voor een hoofdbeeld van een Mini Cooper, betekent niet dat de Nederlandse toeleveranciers alleen tekenen voor producten voor dit type auto (dat onder meer van de band rolt bij VDL NedCar in het Limburgse Born). Zo levert Inalfa Roof Systems daksystemen aan een groot aantal autofabrikanten.

 

Samenwerking op komstEr zijn in Nederland twee clubs die de toeleveranciers van de auto-industrie vertegenwoordigen: RAI Automotive Industry (gelieerd aan de RAI Vereniging) en AutomotiveNL. Nog wel. Want de beide belangenbehartigers, waarbij dik 200 bedrijven zijn aangesloten, verkennen de mogelijkheden om in de nabije toekomst met elkaar op te trekken. Meer weten? Klik dan hier.

Frank den Hoed
redacteur Forum
+31 70 3490 161