6 MEI, 2020 • Actueel

Sportscholen klaar voor heropening: waarom is een protocol niet genoeg?

Sportscholen begrijpen er helemaal niets van. Er ligt een protocol, de clubs zijn voorbereid op sporten op 1,5 meter en de hygiëne is helemaal op orde. Maar open mogen: ho maar. Luister naar ons, overheid, zeggen deze sportschoolhouders. ‘Van zweten krijg je geen corona.’

 

Zijn club is veiliger dan de gemiddelde drogist, supermarkt of kledingwinkel. Jim Breedveld, de 32-jarige eigenaar van sportschool Lijfkracht in het Noord-Hollandse Wormer, zegt er gelijk bij dat hij natuurlijk geen specialist is. ‘Maar geloof me’, zegt hij, ‘goede hygiëne en het bewaren van afstand is bij ons echt op orde.’

Dat was wel even anders bij de drogist waar hij een paar dagen eerder was. ‘Even voor het beeld: de opzet van de winkelpaden maakt het bijna onmogelijk om bij het passeren 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Bovendien stonden de in overvloed aanwezige medewerkers ook vlakbij elkaar tijdens het vullen van de schappen en zie je regelmatig klanten artikelen vastpakken en toch weer terugzetten. Waarom mogen wij dan niet open, terwijl alles bij ons goed geregeld is?’

 

Fitnessen op 1,5 meter

Nu had Breedveld al een lichte voorsprong op sommige andere sportscholen. Als lokale sportschool was zijn zaak altijd al ruim opgezet. ‘Ik heb alles omgebouwd’, zegt Breedveld. ‘Apparaten en machines staan nu nog verder uit elkaar. Als je binnenkomt zie je een desinfectiezuil, overal staat desinfectiespray en er liggen schoonmaakdoekjes. We zullen werken met een reserveringssysteem voor elk bezoek zodat je een klein aantal mensen tegelijk binnen hebt. En we blijven de adviezen van het RIVM goed volgen.’

Hoe kom jij de crisis door? Deel je ervaringenWat doe je als ondernemer als je nu gedwongen bent tijdelijk je deuren te sluiten? Of je van de ene op de andere dag door het coronavirus bijna geen klanten meer hebt? Misschien wil je dan wel in contact komen met andere ondernemers: om jouw ideeën of zorgen te delen. Of juist je oplossingen om deze tijd door te komen. #sharingiscaring Of misschien heb je vragen die je andere ondernemers wilt stellen. Dan vind je hier een platform waarop je gemakkelijk in contact kunt komen met andere ondernemers. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?  

Of iedereen zich netjes aan zijn regels zal houden? Daar maakt de ondernemer zich geen zorgen over. Zijn medewerkers zullen daar op handhaven. ‘Kijk, in de eerste week vond iedereen het heel raar om geen handen meer te schudden. Maar ik merk nu dat ik het al raar vind voelen als mensen te dicht bij elkaar komen in een serie op tv.’ Hij wil maar zeggen: ook deze nieuwe situatie gaat wennen.

 

Protocol voor sportscholen 

Dat de sportscholen in de eerste instantie dicht gingen, snapt hij. Maar nu er een perfect protocol ligt, wordt het tijd om open te gaan. De teleurstelling was dan ook enorm na de laatste persconferentie. Breedveld had zo gerekend op heropening. ‘Ik snap ook wel dat de dilemma’s heel groot zijn. Maar ik vind niet alle argumenten even logisch.’ Een voorbeeld daarvan, zegt Breedveld, is het argument om het aantal ‘bewegingen’ op straat en in het OV te beperken. ‘Zo’n 80 procent van de klanten van een gemiddelde fitnessclub woont binnen een straal van maximaal 5 kilometer. Iedereen komt hier op de fiets, lopend, of met de auto. Níet met het openbaar vervoer.’

 

Het artikel gaat na de foto verder

Hoe langer de sluiting duurt, hoe groter de problemen worden, denkt Jim Breedveld (sportschool Lijfkracht). 'Ook voor de Nederlandse schatkist'

Hoe langer de sluiting duurt, hoe groter de problemen worden, denkt Jim Breedveld (sportschool Lijfkracht). ‘Ook voor de Nederlandse schatkist’
Foto: Christiaan Krouwels

Hoe langer sluiting duurt, hoe meer steun noodzakelijk

In het begin maakte Breedveld zich erg druk over de toekomst. Praatte hij veel met andere fitnessondernemers of met de leveranciers van de apparaten in zijn club. En hij dacht constant na over ‘hoe nu verder’. ‘Dat maakt je heel onrustig’, zegt Breedveld. ‘Ik handel nu naar wat ik weet. Ik maak wel liquiditeitsprognoses, maar maak me niet meer dagelijks druk over hoelang de situatie nog gaat duren. Dat brengt angst met zich mee en dan neem je de verkeerde beslissingen.’

 

‘constant nadenken over hoe nu verder, maakt je heel onrustig’

 

Hij is veel van zijn energie gaan steken in het aanbieden van alternatieven, waarvan hij verwacht dat ze post-corona ook nog een rol gaan spelen. Online lessen aanbieden bijvoorbeeld, waarbij sporters toch nog contact hebben met hun instructeur. Ook bellen zijn medewerkers regelmatig met klanten om te vragen hoe het met hen gaat, en of ze op een andere manier hulp nodig hebben. ‘Ik hoor van iedereen dat ze super graag weer willen sporten.’ Dus natuurlijk blijft hij wel hopen dat hij zijn klanten snel weer kan verwelkomen op de club. ‘Er komen op dit moment natuurlijk ook geen nieuwe leden bij. We staan dus echt een paar nul achter op dit moment. Hoe langer we dicht zijn, hoe meer steun we nodig hebben, hoe leger de schatkist wordt. Voor ons allemaal is het zaak dat de sportscholen weer snel open mogen.’

 

Teleurstelling na laatste persconferentie

In de 98 Nederlandse vestigingen van franchiseketen Anytime Fitness konden leden normaal gesproken 24 uur per dag terecht. Nu staan de halterschijven en crosstrainer spreekwoordelijk stof te vangen. ‘Een dreun van jewelste’, zegt directeur Petro Hameleers. ‘In de weken ervoor waren we al wel bezig met maatregelen rondom hygiëne. Maar sluiten? Dat had ik nooit verwacht.’

 

Het artikel gaat na de foto verder

Het was een klap voor Petro Hameleers (Anytime Fitness). Dat zijn sportscholen dicht zouden moeten, had hij echt nóóit verwacht.

Het was een klap voor Petro Hameleers (Anytime Fitness). Dat zijn sportscholen dicht zouden moeten, had hij echt nóóit verwacht.
Foto: Luc Lodder

Inmiddels zijn de sportscholen zes weken dicht. En in die weken heeft het team van Anytime Fitness samen met de franchisenemers keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat alle clubs weer open kunnen. ‘Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld door de laatste persconferentie’, zegt hij. ‘Geen tipje van de sluier, geen licht aan het eind van de tunnel. En we doen zo ons stinkende best voor onze klanten. We hebben veel veranderd in de clubs. Met stickers op de vloer bijvoorbeeld, cardio- en krachtapparaten staan verder uit elkaar, sommige apparatuur kan nu niet gebruikt worden en is afgeplakt. De kleedkamers zijn dicht. En trouwens’, voegt hij er droogjes aan toe, ‘van zweten loop je geen corona op.’

Niet sporten: wat zijn de consequenties daarvan?

Hameleers vraagt zich hardop af wat de sluiting van al die sportscholen betekent voor de gezondheid van Nederlanders. ‘Je moet wel beseffen dat 3,2 miljoen mensen aan een vorm van fitness doen: van een wekelijks sportlesje tot zware krachttraining. Deze mensen ontnemen we nu allemaal hun eigen manier om fit te blijven. Ik vraag me serieus af wat de gezondheidsconsequenties hiervan zijn.’

‘3,2 miljoen Nederlanders sporten: wat zijn de gezondheidsconsequenties als dat niet kan?’

En voor wie denkt dat sporten alleen om die paar uurtjes zweten draait, heeft het mis. ‘Ik vergelijk ons graag met de lokale visboer’, zegt Hameleers. ‘Onze franchisenemers zijn mkb’ers. Die lokale banen creëren, andere ondernemers uit de buurt ondersteunen, en zorgen voor een groepsgevoel. Die kun je niet langer laten hangen.’

Ronald Wouters van NL Actief ligt in Op1 uit hoe verantwoord sporten werkt:

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Branchevereniging NL Actief: ‘Ons protocol werd geprezen door VWS’‘De coronacrisis zet veel druk op de gezondheid van mensen’, zegt Patrick Rijnbeek, directeur van NL Actief. ‘Daar is sporten wat ons betreft een heel belangrijk element in.’ Rijnbeek is er duidelijk over: de sportscholen zijn heel goed in staat om klanten te voorzien van 1,5 meter afstand, veiligheid en hygiëne. En die worden ook gehandhaafd. ‘We hebben een heel helder protocol liggen, dat ook goedgekeurd is voor het ministerie van Volksgezondheid. En onze ondernemers zijn er klaar voor, die waren het liefst gisteren al begonnen.’ Nu vliegt het geld eruit, zegt de branchedirecteur. ‘De overheid is uitstekend begonnen, maar alles ligt stil.’ Of zijn leden rendabel kunnen ondernemen met zoveel minder ruimte voor klanten, vraagt hij zich af. ‘Steun van de overheid blijft nog steeds wel nodig.’ Hij beseft dat deze ‘tussenfase’ om meer ‘regie’ vraagt van ondernemers. ‘Klanten zullen tijdblokken moeten reserveren, wat soms betekent dat je nog maar een of twee keer per week zult kunnen sporten. Dat is allemaal beter dan dicht blijven.’
Rijnbeek is trots op zijn ondernemers: veel van hen hebben versneld digitaal geïnnoveerd. Met online groepslessen, begeleiding, en ga zo maar door. Dat neemt niet weg dat deze crisis in deze branche zo nog anderhalf jaar gaat voortduren, zegt Rijnbeek. ‘Als we dicht blijven, wordt de schade alleen maar groter. Als we leden later compenseren, is dat allemaal geld dat ondernemers de komende maanden niet innen.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

coronacrisiscoronaviruseconomische ontwikkelingen coronacrisisgezondheidondernemersondernemerschap