27 FEB, 2023 • Interview

Waarom Tiemen Jan van Dijk zich kandidaat stelt voor Provinciale Staten

Onmisbaar in de Provinciale Staten: ondernemers. Niet alleen omdat zij weten wat bedrijven in de regio nodig hebben, maar ook omdat ze net even anders denken. Wat motiveert hen om naast het ondernemerschap tijd te maken voor de provincie?  Vandaag deel 3: opleider in de watersport Tiemen Jan van Dijk, kandidaat voor de VVD in de provincie Overijssel, op 15 maart tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. 

 

Waarom Van Dijk politiek actief is geworden? ‘Dat is simpel: er zijn te weinig ondernemers in de politiek. Dat leidt ertoe dat er te veel regels zijn en er veel wordt gepraat en weinig gedaan. Ik wil de stem van ondernemers laten horen.’  

Tiemen Jan van Dijk, die een commerciële vaarschool runt, hoopt in maart voor de VVD in de Provinciale Staten van Overijssel te komen. Een van zijn actiepunten: provincie en gemeenten moeten meer gaan experimenteren met regelvrije zones. Bijvoorbeeld voor startende ondernemers die zich met iets nieuws op een onontgonnen terrein bezighouden. ‘Zij moeten zich nu eerst door vierhonderd pagina’s regels heen worstelen en allerlei formulieren invullen. Dat kan praktischer en makkelijker. De informatie die de overheid geeft, moet korter zijn en in begrijpelijke taal geschreven. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar ook voor burgers.’ 

 

Van Dijk heeft zijn sporen als ondernemer verdiend. In het verleden had hij een restaurant en twee woonwinkels. Nu geeft hij samen met een aantal freelancedocenten theorieles voor het vaarbewijs en voor het gebruik van de marifoon aan particulieren en medewerkers van bedrijven en overheidsinstanties. Het vaarbewijs dat zij ontvangen, is voor boten tot 25 meter lengte.  

 

‘Overheidsinformatie moet korter, in begrijpelijke taal’ 

 

Lid van de VVD is Van Dijk sinds zijn 18de. Hij hielp mee met verkiezingscampagnes in Amsterdam en Zwolle en deed in zijn huidige woonplaats Kampen een gooi naar de gemeenteraad. Als vijfde op de lijst haalde hij echter te weinig stemmen om als een van de twee VVD-raadsleden te worden gekozen. Wel werd hij commissielid: ‘Dan neem je deel aan commissievergaderingen en help je raadsleden om de juiste keuzes te maken. Je fungeert dan dus als een soort steunfractie.’ 

 Tiemen Jan van Dijk: ‘Het is nu te veel hapsnap’

Tiemen Jan van Dijk: ‘Het is nu te veel hapsnap’
Foto: Christiaan Krouwels

Water water water 

Van Dijk ziet in de provincie een ‘boel uitdagingen’ waarbij – niet vreemd – water vaak een rol speelt. Zoals de plannen voor verbreding van de sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk. Door die geschikt te maken voor grotere schepen worden de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam verbonden met de ‘Port of Zwolle’ en het gebied daar ten oosten van, tot in Duitsland.  

 

‘Voor de provincie Overijssel is die sluisverbreding een belangrijk economisch project,’ vertelt Van Dijk. ‘Na dertien jaar voorwerk beginnen de puzzelstukjes nu op hun plaats te vallen. Het bedrijfsleven heeft al 26 miljoen euro toegezegd om het project op gang te helpen.’  

 

Over bereikbaarheid en water gesproken: Van Dijk denkt daarbij ook gelijk aan de IJssel, die bij droog heel laag staat. Dat probleem kan volgens hem worden verholpen door de IJssel minder diep te maken, waardoor de rivier breder wordt en minder snel droog zal vallen.  

 

Bereikbaarheid is sowieso een belangrijk thema voor hem. Hij verwijst naar de N35 tussen Zwolle en Wierden, en de N50 tussen Zwolle en Emmeloord, waar het verkeer vaak vastloopt. ‘Op de N50 vallen bovendien veel dodelijke slachtoffers als er een ongeluk gebeurt. En die hebben een grote impact in de regio.’  

 

‘Ik wil Overijssel op nummer 3 in Nederland’ 

 

Van Dijk beseft dat het om rijkswegen gaat, ‘maar de provincie kan wel een stevige lobby voeren in Den Haag’.  

En dan is er nog het stikstofprobleem waar Overijssel, net als de andere provincies, mee moet dealen. De Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben onlangs meer geld en tijd van het kabinet geëist om stikstofuitstoot aan te pakken. Van Dijk bepleit een gezamenlijke aanpak, met boeren, bouwers en andere bedrijfssectoren. ‘Boeren zijn ook gewoon ondernemers. De overheid moet hen helpen om hun uitstoot te verminderen. Net zoals de industrie daar ook een bijdrage aan moet leveren. Het is niet de boeren tegen de rest.’ 

 

Oproep aan ondernemers 

Van Dijk wil Overijssel opstoten in de vaart der volkeren: hij wil dat de provincie de derde of vierde economische regio van Nederland wordt. Amsterdam en Rotterdam staan op nummer 1, Brainport Eindhoven op nummer 2, en de regio Nijmegen op nummer 3. ‘Op nummer 4 staan nu de regio Utrecht en Amersfoort en die kunnen we in elk geval hebben’, klinkt het strijdbaar.  

 

Niet alle ondernemers zijn er happig op om politiek actief te worden, beseft hij. Toch roept Van Dijk hen op om contact met hem op te nemen, zich aan te sluiten bij een politieke partij of net als hij plaats te nemen in een steunfractie. ‘Ondernemers nodigen regelmatig politici uit om hun bedrijf te bezoeken. Op hun beurt kunnen zij ook eens op bezoek komen bij de fractie en zien wat wij met hun inbreng doen.’  

 

Hij wil wel graag een misverstand uit de weg ruimen. ‘Ondernemers en burgers denken vaak dat een mail die zij naar de gemeente sturen daadwerkelijk bij politici terechtkomt. Dat is niet zo. Die mail gaat naar een ambtenaar. Ik word als VVD’er wel eens staande gehouden in de stad, met de vraag waarom wij niet gereageerd hebben op een mailtje. Maar die mail heb ik nooit gezien. Met andere woorden: het is belangrijk dat bedrijfsleven en politiek elkaar kennen, en weten hoe het er aan toegaat.’ 

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

bedrijfslevenondernemersoverijsselprovinciale statenverkiezingenvvdweg- en waterbouw