13 JUN, 2022 • Achtergrond

Steeds slimmer met AI: dit kun je er allemaal mee

De mens én onze omgeving worden steeds slimmer dankzij kunstmatige intelligentie. Nog niet helemaal overtuigd? Lees deze voorbeelden maar.

 

Onderhoud

Spoorwegbeheerder ProRail zet al langer speciale meettreinen in die tweemaal per jaar het spoor controleren. Momenteel wordt een test gedaan met sensoren op een sprinter en een dubbeldekker. Als die test goed verloopt, kunnen tien tot twintig treinen worden uitgerust met deze ‘Predictive Maintainance’, voor dagelijks gebruik. De sensoren meten continu geluid, temperatuur, luchtvochtigheid, locatie en de bewegingen en trillingen van de wielen. Oneffenheden zoals hobbels, houdt het systeem bij. Worden die oneffenheden erger, dan volgt onderhoud uit voorzorg. De volgende stap is een app waarmee mobieltjes van treinreizigers als sensor kunnen werken. Hoe meer reizigers de app downloaden, hoe concreter de informatie wordt.

Rol van AI: grote hoeveelheid data analyseren.

Resultaat: minder storingen door eerder onderhoud, meer treinen op tijd.

 

Veiligheid

In de beveiligingssector kunnen camera’s die zijn uitgerust met AI-functies veel meer dan het simpelweg registeren van de omgeving. Ouderwetse camera’s kun je alleen achteraf raadplegen – of je moet er de hele tijd bij gaan zitten. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Dus slimme camera’s letten op afwijkend gedrag en ongevallen, en slaan daarop aan. Zoals voertuigen die spookrijden.
Op de website van VAIBS, een Nederlands beveiligingsbedrijf, worden meer mogelijkheden genoemd. Personen kunnen worden gedetecteerd omdat zij op een zwarte lijst staan of een bepaald kernmerk hebben, zoals een tatoeage of een bivakmuts. Dat detecteren kan op dat moment of achteraf plaatsvinden.

Het aantal gevallen ‘loos alarm’ kan ook omlaag. Traditionele inbraaksystemen zijn ingesteld op beweging en objecten, maar maken daarin geen onderscheid. Het kan dus zijn dat een verdachte beweging niet met een persoon te maken heeft, maar met een dier of zelfs van een plastic zakje. Moderne camera’s kunnen honderden verschillende objecten detecteren.

Rol van AI: patronen en verschillende objecten herkennen, tot op individuele personen.

Resultaat: eerder ingrijpen, voorkomen, minder valse meldingen.

 

Cybersecurity

AI en cybercrime hebben met elkaar gemeen dat ze zich steeds verder ontwikkelen, als in: een continue wedloop. Cybercriminelen zoeken nieuwe manieren om digitaal bedrijven binnen te dringen. Bedrijven en instellingen zoeken nieuwe AI-manieren om dat te voorkomen. Bijvoorbeeld door met behulp van algoritmes nieuwe vormen van malware te herkennen. Traditionele antivirusprogramma’s zoeken naar de unieke ‘handtekening’ van malware, maar die is er juist (nog) niet bij nieuwe malwarevormen.

Cybercriminelen reageren daar weer op door malware te ontwikkelen die zich aanpast aan veiligheidssystemen. Of ze proberen met ‘deepfake’-video, -audio en -email mensen om de tuin te leiden.

Rol van AI: malware herkennen via afwijkende patronen.

Resultaat: cyberaanvallen voorkomen, en daarmee het platgaan van ict-systemen.

 

Energie

Woonhuizen en bedrijfspanden kunnen warmte en dus energie ‘lekken’. Om dat tegen te gaan worden met behulp van een infraroodcamera foto’s gemaakt van de buitenkant van een pand tijdens koude winterdagen. Dat doet bijvoorbeeld het Rotterdamse bedrijf Sobolt met de Heatpulse. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de gevel, de ramen en het dak. Op de foto’s geven verschillende kleuren aan waar warmte het huis verlaat. Blauw staat voor koude en rood staat voor warmte, met alle kleuren daar tussenin. Op basis van deze foto wordt automatisch een adviesrapport opgesteld voor de woning, met tips voor maatregelen om energie te besparen. Dat begint al met het aanbrengen van radiatorfolie en tochtstrips.

Rol van AI: warmtescan vertalen naar een adviesrapport op basis van de verzamelde data.

Resultaat: rapporten zijn nauwkeuriger dan die van adviseurs, en worden sneller opgeleverd.

 

Gezondheid

Een verblijf op de intensive care kan maar beter zo kort mogelijk duren. Zeker bij een pandemie die een zwaar beroep doet op de beschikbare ic-capaciteit. Maar de patiënt moet ook weer niet té snel de ic verlaten, want dan is er kans op complicaties en uiteindelijk een terugkeer op de ic. Het Amsterdamse bedrijf Pacmed heeft daarvoor software ontwikkeld. Het bedrijf wil van de zorg een ‘continu lerend netwerk’ maken, dat bij elke nieuwe patiënt gebruikmaakt van de opgedane kennis. In dit geval betekent dit dat op basis van duizenden kenmerken van de patiënt en de opname het moment van ontslag wordt bepaald. Die beslissing nemen de medisch verantwoordelijken uiteindelijk zelf.

Rol van AI: op basis van data van de patiënt zelf en van data van vele soortgelijke gevallen voorspellen wanneer de patiënt van de ic af kan.

Resultaat: beter herstel van de patiënt en minder druk op de ic-capaciteit.

 

Klantenservice

De chatbot is waarschijnlijk een van de bekendste voorbeelden van AI. In plaats van een telefoonnummer dat de klant in de wacht zet, of een mailadres dat over een aantal ‘werkdagen’ antwoord belooft, bieden bedrijven op hun website een medewerker zonder vlees en bloed aan (wel met een voornaam), die vragen beantwoordt. Daarbij wordt geput uit data van het bedrijf, het product en al die eerdere vragensessies. De klant kan met trefwoorden aangeven wat het probleem is. Als de chatbot deze informatie herkent, volgt een antwoord. Is dit antwoord onvoldoende of begrijpt de chatbot de vraag niet, dan kan deze uiteindelijk doorschakelen naar een échte medewerker van vlees en bloed.

Rol van AI: vragen herkennen en beantwoorden vanuit een databank.

Resultaat: klanten wachttijd besparen, en het bedrijf personeel.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

kunstmatige intelligentierobotica