20 APR, 2022 • Vernieuwers
Migraine? Dan gebruikte je vroeger de ‘odeklonje’ van Boldoot
Op een doekje of zo op de huid gesprenkeld. De Eau de Cologne van Jacobus Boldoot zorgde voor verlichting. Of was het een placebo? Wie zal het zeggen. In de serie Vernieuwers: Boldoot.
In deze prachtige, megagrote hal zal het vast niet stinken. Hier wordt namelijk gewerkt met heerlijk geurende producten. Wat ruikt er dan zo lekker? Nou bijvoorbeeld crèmes, mondwater en Eau de Cologne van de firma Boldoot. Linksvoor worden kleine flesjes afgevuld uit een grote voorraadfles. Daarna worden ze voorzien van een etiket. Naast elk stapeltje etiketten staat een stenen lijmpot met kwast. Ze moeten wel recht worden geplakt, dus het is een serieus werkje. Als de lijm is gedroogd wordt de hele boel ingepakt in doosjes en verstuurd naar de winkels, zodat Nederland weer lekker fris kan ruiken.
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de serie Vernieuwers: Eau de Colognefabrikant Boldoot
Alcohol met een geurtje
In 1789 begint Jacobus Cornelis Boldoot een apotheek in Amsterdam waar hij poeders, pillen en zalfjes verkoopt. Het pand heeft hij pas een maand daarvoor geërfd van zijn vader. Beneden is de winkel, boven woont het gezin én worden door hem apothekers opgeleid. Boldoot is een handige ondernemer. Aan een fles alcohol voegt hij wat kleur en geur toe en brengt het onder zijn naam op de markt als Keuls water (Eau de Cologne). Niet om te drinken, maar om op je huid of op een doekje te sprenkelen bij migraine of andere kwaaltjes. Of het werkt? Wie weet. Maar de odeklonje, zoals het in de volksmond wordt genoemd, wordt al snel populair. In speciale Boldootwinkels in Den Haag en Amsterdam (‘In ’t geurige Rooske’) worden de geuren in prachtige flesjes aan chique dames verkocht.
Koningshuis
Bij Boldoot hebben ze ook verstand van marketing. Voor de inhuldiging van Wilhelmina introduceren ze een speciale serie reukflesjes, waarvan sommige zelfs een tinnen dopje hebben in de vorm van een kroontje. En als er iets belangrijks gebeurt bij de Oranjes, springen ze altijd in op de actualiteit door de verpakking aan te passen. Zou dat de reden zijn dat ze de hoven van Nederland, België, Spanje, Portugal en Italië tot hun klanten mogen rekenen?
Strontwagen
Overigens wordt Boldoot niet altijd met lekkere luchten in verband gebracht. Toen in vroeger tijden de strontwagen nog rondreed om de tonnetjes poep bij de mensen op te halen, werd deze kar nog weleens gekscherend de Boldootkar genoemd, vanwege de intense lucht die er vanaf kwam.
Inmiddels is het bedrijf al diverse malen overgenomen. Rond 2007 kocht een nazaat van de Johannes Boldoot het merk weer terug met de bedoeling het nieuw leven in te blazen. Maar wie even speurt op internet komt al snel tot de conclusie dat de flesjes Eau de Cologne met het blauwe Boldoot-etiket nog steeds niet in de winkel liggen.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert