Marcel Huizing (Dirk): ‘Overstappers zorgen voor kwaliteit’

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
11-11-2021

Komen nieuwe supermarktmanagers je niet aanwaaien, dan moet je creatief zijn. Bij Dirk weten ze dat als geen ander. En overstappers uit de horeca hebben een streepje voor. Huizing: ‘Gastvrijheid zit hen in het bloed.’

 

Kent u het TikTok-filmpje waarbij Dirkteur Marcel Huizing zijn toekomstige opvolger zoekt? Een aantal jonge mensen komt in beeld, van de ‘chaoot’ tot de ‘twijfelaar’. Het is de ‘aanpakker’ die uiteindelijk op de stoel van de directeur belandt. Huizing is erg in zijn nopjes met die wervingscampagne. ‘Het maakt mensen nieuwsgierig. We hebben niet de gigantische budgetten van onze concurrent. Dan moet je op een andere manier opvallen.’

Uit diezelfde creatieve flow met een extern marketingbureau, volgde kort daarna de ‘Dirk Omschoolweek’. ‘Mensen denken bij een supermarkt vaak aan vakkenvullen, of achter de kassa staan. Terwijl er zoveel méér te doen is. Zo hebben we een grote behoefte aan afdelings- en supermarktmanagers. Als manager is je span of control groot, je verantwoordelijkheid gaat ver. De organisatie moet stáán, en dat leer je hier.’ Met de omschoolweek hoopt Dirk dat beeld neer te zetten, en leidinggevenden uit andere sectoren enthousiast te maken voor een managementfunctie in de supermarktbranche.

 

Landelijke campagne

De landelijke campagne stond vorig jaar in het Algemeen Dagblad. Ook LinkedIn, Instagram en Facebook werden ingezet. ‘We kregen ontzettend veel positieve reacties. In totaal ontvingen we ruim tweeduizend brieven. Met 493 sollicitanten gingen we via Zoom in gesprek. Daaruit volgden 148 fysieke meets and greets. We boden achttien mensen een jaarcontract aan, van hen zijn er nu veertien bij ons in dienst’, somt Huizing op.

In de omschoolweek loop je een week mee in de supermarkt. ‘Schouder aan schouder met de afdelingschef Vers, de verkoopleider, een it-specialist, de hr-manager. Je maakt kennis met de basis. Je leert het vak het beste van mensen uit de praktijk.’

 

'Op de winkelvloer leren ze de praktijk'

 

Na die week begint het omscholen pas echt. ‘Nieuwe mensen worden nooit direct in het diepe gegooid. Wij leiden ze op tot supermarktmanager. Op de winkelvloer leren ze de praktijk. Daarnaast volgen ze een opleiding en trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap. Wij investeren in onze mensen. Want de belangrijkste mensen staan in de winkel, zij hebben contact met de klant, zij zijn ons visitekaartje.’

Dirk riep expliciet mensen uit de gastvrijheidsector op te reageren. Nee, niet omdat die branche vanwege corona veel mensen moest laten gaan. ‘Overstappers uit de horeca gaan gewoon anders om met mensen. Gastvrijheid zit bij hen in het bloed.’ Zo kunnen klanten bij de kassa zelf afrekenen via scan & go. ‘Een afdelingsmanager uit de gastvrijheidssector stapt makkelijker op hen af. Zal ik u helpen, zal ik u laten zien hoe het werkt? Veel supermarktmedewerkers vinden het lastig om actief klanten te benaderen. Zo’n manager laat zien hoe je een goede gastheer of gastvrouw kunt zijn, en brengt dat over op de rest van de medewerkers. Een kruisbestuiving.’

 

Bovenmodaal verdienen

Waar mensen zich wel eens in vergissen, zegt Huizing, is dat een filiaal runnen fysiek werk is. ‘Je sjouwt niet de hele dag met rolcontainers, maar je bent wel de hele dag in touw.’ Niet gek toch, met 120 medewerkers en de hele dag klanten over de vloer. ‘Zou je een stappenteller hebben, dan leg je soms wel 10 tot 15 kilometer per dag af.’

En de financiële beloning? ‘We betalen goed, vind ik. Als manager van een groot filiaal kun je bovenmodaal verdienen. Interessanter dan de vraag hoeveel de omschoolweek ons kost, vind ik de vraag: wat levert het op? En dat is kwaliteit.’

Vergeet niet goed naar je overstappers te luisteren, benadrukt Huizing, en ze te laten wijzen op mogelijke blinde vlekken. Want als je jarenlang in een branche werkt, zie je wel eens wat over het hoofd. ‘We vragen: hoe vinden jullie dat we het doen? Wat kan beter?’ Zo wees een zij-instromer erop dat het inkoopbeleid beter kon worden afgestemd per supermarkt. ‘Niet voor niets werven we 70 procent van de vacatures intern en 30 extern, voor het goede evenwicht. En de Omschoolweek? ‘Dat gaan we dit jaar weer doen, vanwege het grote succes.’ 

Dominic Bennis: ‘Deze stap is de beste in mijn leven geweest’ 

Was: teamleider Speelautomaten bij Holland Casino
Is: afdelingsmanager Dirk van den Broek en supermarktmanager in opleiding

‘Een paginagrote advertentie stond vorig jaar in het AD, met daarop Dirks Omschoolweek. Mijn vrouw zei meteen: da’s echt iets voor jou. In 20 jaar had ik nooit een sollicitatiebrief geschreven, het werd een boekwerk. Eenmaal op intakegesprek ging de knop om. Ik begon met praten en stopte niet, ik wilde zoveel vertellen. Na die spraakwaterval vreesde ik dat ik mijn eigen glazen had ingegooid. Gelukkig vonden ze bij Dirk dat ik duidelijk mijn enthousiasme had getoond. In februari ben ik gestart als leidinggevende bij Dirk van den Broek. Binnen een paar maanden kan ik mijn eigen supermarkt leiden. Ongelooflijk trots en blij maakt dat mij.’

‘Hiervoor gaf ik bij Holland Casino leiding aan het team dat verantwoordelijk is voor de  speelautomaten. Toen het bedrijf ging reorganiseren vanwege een krimpende markt, kon ik kiezen: solliciteren op een andere functie of weggaan. Ik koos het laatste. Ik was 43 jaar. Als ik iets anders wilde doen, was dit het moment.’

 

'Als ik iets anders wilde doen, was dit het moment'

 

‘Ik maak graag een praatje met mensen, ik houd van lekker eten en drinken. In die zin is mijn overstap niet supergroot. Niet dat alles even gemakkelijk gaat. In het begin, toen alles nog nieuw was, vroeg een klant me naar de potten pindakaas. Geen idee waar die stonden. Dan voel je je dom, hoor. Verder is het overgrote deel van de mensen die ik aanstuur heel jong. Die moet je directief leidinggeven. Bij Holland Casino zei ik tegen mijn medewerkers: goed plan. Vervolgens gingen ze zelf aan de slag. Dat werkt hier niet. Hier moet ik duidelijk zeggen wat wil ik en hoe. Anders krijg ik het niet gedaan.’

‘Financieel heb ik moeten inleveren. Toch eten we er thuis geen boterham minder om. Straks, als ik supermarktmanager ben, loop ik dat ‘gat’ weer in. Collega’s zijn vaak  verbaasd als ze horen dat ik nog zo kort meeloop. Er hangt hier een sfeer van samen doen, verbondenheid. Het is me min of meer overkomen. Maar deze overstap is de beste keuze in mijn leven geweest.’

Sang-Ah Yoo
freelance redacteur Forum
+31 70 3490 165