11 JUL, 2017 • De handelsmissionaris

Deze ondernemer gaat met een TomTom voor ‘t lichaam de wereld over

Hij heeft zelf een prima zakelijk netwerk, maar meegaan met een handelsmissie is voor Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, een echte dealversneller. Met 3D-films geeft hij chirurgen sneller toegang tot nieuwe operatietechnieken of spijkert hij ze digitaal bij. ‘Wij willen de wereld beter maken met wat we doen.’

 

‘Ik kan best zelf contact leggen met potentiële buitenlandse klanten’, zegt Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, ‘maar voor kleine opstartende bedrijven zoals het onze, is meedoen met een handelsmissie veel productiever.’ Incision wil met augmented reality en 3D-films chirurgen sneller toegang geven tot nieuwe operatietechnieken of artsen in achtergebleven gebieden die weinig specialistische operatiekennis hebben, in 3D digitaal bijspijkeren.

 

TomTom voor het lichaam 

In de drie kamers in de bedrijvenvleugel van het KIT – beter bekend als het Tropenmuseum in Amsterdam – werkt een team van chirurgen en ontwikkelaars aan een ‘Academy’. Incision filmt eerst in detail een operatie. Die beelden worden verrijkt met augmented reality om bijvoorbeeld botten of zenuwen aan te geven die verborgen zijn, maar waar je als chirurg wel rekening mee moet houden. ‘Het is de TomTom voor het menselijk lichaam’, zegt Van Montfrans. Binnenkort worden alle Nederlandse assistenten gynaecologie lid van het platform. Zij geven ook input, zodat er een op de praktijk aangepast aanbod komt. Bijvoorbeeld over opereren bij obese patiënten. 

Wereldwijd zijn er 1,2 miljoen chirurgen. En die wil Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, dus bereiken

Wereldwijd zijn er 1,2 miljoen chirurgen. En die wil Ritsaart van Montfrans, ceo van Incision, dus bereiken
Ilya van Marle & Monique Smets | ILYA

Platform voor kennisdelen

‘Dit bedrijf is born global’, zegt Van Montfrans ‘Want de anatomie van mensen is overal ter wereld gelijk. Wel zijn de chirurgische opleidingen verschillend. Onze missie is om antwoord te geven op de vraag van chirurgen: ‘Hoe doen andere mensen dat?’ Wij maken een platform voor het delen van kennis met 3D-instructievideo’s als basis. Daarbovenop komt een online-forum voor chirurgen waar zij hun kennis kunnen delen. Wereldwijd zijn er 1,2 miljoen chirurgen en dat aantal moet eigenlijk meer dan verdubbelen volgens de Verenigde Naties. Het is dus een heel gefocuste doelgroep.’

‘Een handelsmissie is een podium waarop je je kunt presenteren’

‘Wij hebben wel een internationaal netwerk, maar door mee te doen aan een handelsmissie komen we sneller in contact met de goede mensen: degenen die beslissingen kunnen nemen. En er is een reden om de deal ook te doen. De sfeer is ernaar. En tenslotte is een missie een podium waarop je je kunt presenteren. Op een handelsmissie leer je ook wat de thema’s zijn in een land. Wat gebeurt er politiek waar je op in kunt haken? Je weet dan beter wat speelt dan je vanuit hier kunt meekrijgen. Wij kunnen ons product wel heel economisch onderbouwen, maar in mid en low resource landen is de gesprekspartner vaak de overheid.’

Commercieel heeft meer impact

Incision is een commercieel bedrijf met een missie. In die volgorde, zegt Van Montfrans. ‘Wij willen de wereld ook beter maken met wat we doen. Maar we zijn primair een bedrijf. Waarbij commercieel succes leidt tot meer impact. Onderling zijn er in markten veel verschillen. Ons product is kwalitatief van het hoogste niveau, dat is nodig voor de Westerse markt. In mid resource landen zoals Indonesië, zijn we nodig en kunnen ze onze producten betalen. In Afrika zijn we nodig, maar zijn de mogelijkheden om te betalen beperkt. Daarom zoeken we met de Incision Foundation alternatieve mogelijkheden voor low resource countries. Gratis leveren is niet de oplossing, dan verliest ons product zijn waarde voor de gebruikers.’

Schrik niet, je moet er tegen kunnen. Maar zo ziet virtueel opereren er dus uit:

https://player.vimeo.com/video/133443262?title=0&byline=0&portrait=0

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

buitenlandse handelexportbevorderinghandelsmissiehandelsmissiesinterviewritsaart van montfransstaatsbezoekentopsectoren