Corporate governance

Het is belangrijk dat bedrijven – en zeker beursgenoteerde bedrijven – op een goede manier worden bestuurd. Op die manier blijven werknemers, aandeelhouders en burgers vertrouwen houden in bedrijven. Dat vertrouwen is weer belangrijk voor een goed draaiende economie en een welvarende maatschappij.

Wat is de Corporate Governance Code?

Wat ‘goed bestuur’ precies inhoudt, is vastgelegd in de Nederlandse Corporate Governance Code (regels voor goed ondernemingsbestuur). Hierin staat bijvoorbeeld beschreven hoe het toezicht op het bestuur is geregeld. Ook staat erin dat een vennootschap en bestuurders geen tegengestelde belangen mogen hebben. En dat de raad van commissarissen bepaalt hoeveel bestuurders betaald krijgen.

Wat houdt corporate governance in? En is het verplicht je aan de code te houden?

Een bedrijf legt in een verslag uit hoe het de regels naleeft. Dat is voor veel bedrijven niet verplicht. Ze doen het wel, want het bedrijfsleven heeft zelf het initiatief genomen voor deze regels.

Beursgenoteerde ondernemingen in Nederland zijn wel wettelijk verplicht om zich eraan te houden. Zij moeten dat doen volgens het ‘pas toe of leg uit’-principe. Dat betekent dat ze in het verslag vertellen als ze een regel niet volgen. En vervolgens uitleggen waarom niet. Werkgevers vinden goed bestuur heel belangrijk. Het past ook bij onze missie Ondernemen voor brede welvaart.

Hoe lang bestaat de Corporate Governance Code?

De eerste Corporate Governance Code is uit 2003. Toen werd de Corporate Governance Code nog de Code Tabaksblat genoemd. Sindsdien zijn de regels telkens aangepast om de code van dit moment te houden.

Wie kijkt of bedrijven de Corporate Governance Code naleven?

De Monitoring Commissie Corporate Governance Code (bij het Ministerie van Economische Zaken) kijkt hoe de regels worden nageleefd door bedrijven. Ook kijkt de commissie of de regels in de code nog van dit moment en bruikbaar zijn.

Wanneer is de code voor het laatst veranderd?

In 2022 is er voor het laatst iets veranderd in de Corporate Governance Code. Daarbij is besloten dat het bestuur van een bedrijf dat aan de beurs genoteerd staat ook moet nadenken over hoe het bedrijf invloed heeft op mensen en het milieu. Ze moeten dus rekening houden met de gevolgen van het bedrijf op de wereld om hen heen. Verder is afgesproken dat bedrijven belasting betalen in de landen waar ze actief zijn. De code noemt dat ‘een eerlijke bijdrage (fair share) leveren’. Ook is toegevoegd dat bedrijven mensen met verschillende achtergrond aannemen. Denk aan mensen met een beperking, een LHBTIQ+-achtergrond, een migratieachtergrond, jongere en oudere medewerkers, mannen en vrouwen. Kortom dat ze aandacht hebben voor diversiteit en inclusie. Want het is belangrijk dat bedrijven een afspiegeling van de samenleving waarin ze werken. En dat er een goede balans is in het bestuur en in andere leidinggevende functies.

Ondernemen voor brede welvaart
Boekje
23-03-2021
Ondernemersagenda voor herstel en groei
Om onze Agenda 2030 te kunnen realiseren, moeten we de realiteit van vandaag onder ogen zien: ondernemers moeten door de grootste crisis na de Tweede Wereldoorlog zien te komen en daarvan herstellen. Wat daarvoor nodig is, komt aan de orde in onze nieuwe Ondernemersagenda voor herstel en groei.
12-02-2024
Weekbulletin