SMEUnited: Europa mkb-vriendelijker maken

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
31-05-2021

Koepelorganisatie SMEUnited maakt zich hard voor het Europese midden- en kleinbedrijf. Secretaris-generaal Veronique Willems vertelt waarom het belangrijk is dat mkb-ondernemers hun stem laten horen bij Europese instellingen.

 

Het mkb in Europa, hoeveel bedrijven zijn dat nou helemaal?

‘Ik benadruk altijd dat het gaat om maar liefst 99,8 procent van alle bedrijven in de EU; 93 procent heeft zelfs minder dan tien mensen in dienst. Gemiddeld hebben Europese bedrijven vier werknemers. Zo’n bedrijf heeft een andere set-up dan de grote onderneming waar beleidsmakers vaak aan denken.’

 

Wat hebben die bedrijven nodig?

‘Vooral dat regelgeving werkbaar is. Ondernemers leveren met een klein team goede producten en diensten aan ons consumenten. En als het personeel naar huis is, kijken ze hoe hun bedrijf aan alle wetgeving kan voldoen. Dat is niet altijd eenvoudig. Onze missie is daarom: Europa mkb-vriendelijk maken en zorgen dat het mkb alle kansen benut die de EU biedt. Want Europa zit zo in ons dagelijks leven verweven dat we dikwijls niet meer beseffen wat het ons brengt en hoe makkelijk zakendoen is geworden. De Brexit heeft dat ook duidelijk gemaakt.’

 

Wat heeft MKB-Nederland eraan om aangesloten te zijn bij SMEUnited?

‘Het is een manier om de stem van het Nederlandse mkb te laten horen op EU-niveau en om netwerken te bouwen over de grenzen heen. Het wordt mogelijk ideeën uit te wisselen met andere landen, bij te dragen aan vergaderingen met experts en deel te nemen aan overleg met Europese beleidsmakers en stakeholders.’

 

Wat zijn op dit moment hot topics?

‘Natuurlijk de pandemie en het herstel van onze economie. Het aangekondigde herstelfonds, NextGenerationEU, moet zorgen dat alle bedrijven hun hoofd boven water kunnen houden. Maar ook dat ze kunnen meegaan met de digitale en groene transities. Veel ondernemingen hebben in 2020 digitaal grote sprongen vooruit gemaakt, met telewerken en -vergaderen. En de retail maakte een omslag naar e-commerce en gebruikt bijvoorbeeld sociale media om met klanten te communiceren. Ze moeten nu de competenties en middelen krijgen om dat te consolideren. Verder krijgen bedrijven straks te maken met regelgeving om in 2050 klimaatneutraal te zijn en met een ambitieuze agenda van de Europese Commissie op sociaal gebied.’

 

Wat wil SMEUnited bij die ontwikkelingen?

‘In de eerste plaats: stabiele wetgeving. Het mkb moet investeringen zoals een schone bestelwagen in vijf tot vijftien jaar afschrijven. Dan moet de EU niet halverwege het beleid veranderen. Verder hebben veel bedrijven hun reserves gebruikt om te overleven. Het is zaak om ze weer een basis te geven om te kunnen investeren. En op sociaal gebied moeten we een evenwicht vinden tussen rechten en plichten van werkgevers. Het moet mogelijk blijven om op een flexibele manier mensen te werven.’