11 SEP, 2020 • Nieuws
'Zelfstandig winkeliers doen echt iets terug voor hun omgeving'
“Zelfstandig winkeliers hebben een buitengewone meerwaarde voor onze samenleving, ze staan letterlijk en figuurlijk er midden in.” MKB-Nederland directeur Leendert-Jan Visser zei dit gisteren bij de ontvangst van het boek ‘De zelfstandig winkelier heeft Meerwaarde’ uit handen van directeur Patricia Hoogstraaten van het Vakcentrum, als aftrap van de gelijknamige campagne.
Vakcentrum wil met de campagne bewerkstellingen dat niemand meer om de meerwaarde van de zelfstandig winkelier heen kan zodat beleidsmakers, bestuurders en politici meer rekening gaan houden met de belangen van de zelfstandig winkeliers.
Ondernemers dragen jaarlijks voor meer dan 1 miljard euro bij aan lokale maatschappelijke doelen, zoals de voetbalclub of muziekschool, blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van MKB-Nederland. Vorig jaar heeft het Erasmus Impact Centre de volle breedte van de maatschappelijke waarde van het mkb in kaart gebracht. Het toont aan dat de ontwikkeling en kansen voor medewerkers (opleiden van personeel, hulp bieden bij schulden) op één staat, gevolgd door het vervullen van een rol in de gemeenschap en het steunen van en meewerken aan lokale organisaties (financieel en door vrijwilligerswerk van ondernemer en personeel).
De campagne Meerwaarde geeft dit onderzoek ook ‘smoel’. Maatschappelijke initiatieven van leden van het Vakcentrum zijn opgetekend in het boek. Zelfstandig winkeliers doen echt iets terug voor hun omgeving. Zo zijn er voorbeelden van kletskassa’s, kerstpakketten, bijenhotels, opruimacties en een supermarkt waarvan werknemers met ouderen gingen wandelen en koffiedrinken.
Vakcentrum stuurt vanaf nu ook in elke provincie in Nederland een boek ‘op pad’. Deze gaan langs zo veel mogelijk zelfstandig winkeliers, die hun klanten laten opschrijven, plakken, tekenen en schilderen wat zij de meerwaarde van de winkel vinden. Op de Dag van de Ondernemer (20 november) zal dit nieuwe boek worden overhandigd aan het kabinet.
Visser zei te hopen dat dit boek met zowel cijfers als boeiende verhalen inspireert en het bewustzijn over de maatschappelijke waarde van zelfstandig winkeliers vergroot. “Met name voor overheid en politiek, voor beleidsmakers, is het belangrijk om die meerwaarde goed voor ogen te hebben. Daarom vind ik deze campagne een geweldig initiatief van het Vakcentrum.”