2 SEP, 2022 • Nieuws

‘Kamer stelt terecht kritische vragen over beleid rond Schiphol’

Er leven nog veel vragen bij het bedrijfsleven en in de Tweede Kamer over de gevolgen van het voorgenomen besluit van minister Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) om het aantal vluchten vanaf de luchthaven Schiphol te maximeren op 440.000. Dat bleek vandaag onder meer uit de vele ingediende schriftelijke vragen aan het adres van de minister.

 

Noodzaak tot duurzamer luchtvaart is helder

VNO-NCW en MKB-Nederland zien de noodzaak tot geluidsreductie en verduurzaming van de luchtvaart, maar hebben grote zorgen over de impact van het voorgenomen besluit op de kansen om internationaal succesvol te kunnen ondernemen en de toekomst van luchtvaart in Nederland. ‘De combinatie van Schiphol en KLM verbindt ons met alle werelddelen en dit is een kostbaar bezit voor onze economie en voor allerlei ondernemers’, aldus de ondernemingsorganisaties. ‘We moeten vooral versneld verduurzamen. Daar ligt de sleutel.’

 

Integrale juridische analyse mist

Verder mist volgens de ondernemingsorganisaties een degelijke en integrale juridische analyse bij het besluit. Luchtvaart is bij uitstek een internationaal rechtelijk georganiseerde markt, met veel complexe internationale verplichtingen, waardoor maar de vraag is of dit allemaal kan zoals nu voorzien door het kabinet. Een tweede punt van zorg is dus het gebrek aan inzicht in de gevolgen van het besluit op de bredere economie. Het krimpbesluit heeft impact op het bestemmingennetwerk en de capaciteit van de luchtvrachthub van Schiphol. ‘Voor onze welvaart en de kwaliteit van het bestemmingennetwerk en de luchtvracht moet eerst de impact van het voorgenomen besluit op ons vestigingsklimaat en (internationaal) verdienvermogen glashelder zijn,’ aldus VNO-NCW en MKB-Nederland.

 

Onvoorspelbaarheid van beleid groot

Als er steeds weer grote beleidswijzigingen plaatsvinden, zoals de afgelopen jaren het geval was, wordt de toekomst voor de bedrijven in deze sector steeds onvoorspelbaarder zo geven tal van ondernemingen aan. Het risico op desinvesteringen in productiecapaciteit en de verduurzaming ervan wordt daarmee steeds groter en dat schrikt af, menen de ondernemingsorganisaties.

 

Het vervolg

De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van het besluit van minister Harbers tot krimp van Schiphol een (schriftelijk) overleg ingepland. De vragen die de Kamerleden hebben konden zij tot vandaag delen met het kabinet. Die zal de vragen binnen drie tot zes weken beantwoorden. Op 6 oktober is er een debat luchtvaart waarin de minister en de Tweede Kamer met elkaar spreken over onder andere dit besluit.    

internationale handelluchthavensluchtvaartmainportsschipholvestigingsklimaat