Kennismaken met Linda van Beek

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
30-11-2020

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van MKB-Nederland en VNO-NCW beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Linda van Beek, die zich onder meer bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen, de sustainable development goals en levensbeschouwing.

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: leeft dit meer dan pakweg tien jaar geleden?

‘Absoluut. In het verleden deden bedrijven het ‘erbij’, nu is het onderdeel van hun corebusiness. Omdat ze het belangrijk vinden om bij te dragen aan een betere wereld. En omdat ze op deze manier de kans vergroten dat ze ook in de toekomst kunnen blijven ondernemen. Bedrijven staan niet naast, maar midden in de samenleving. Dat was ook een van de conclusies van ons Brugproject.’

 

Waar ben je nu mee bezig?

‘Het is belangrijk dat bedrijven de risico’s voor mens en milieu in de internationale productieketen goed in beeld hebben. Dit heet ‘due diligence’. Tot nu toe gebeurde dit vrijwillig via IMVO-convenanten, maar het kabinet wil er een wettelijke verplichting van maken. Wij vinden dat Nederland dit niet in z’n eentje moet doen en dat zo’n wet op Europees niveau vorm moet krijgen. Een ander aandachtspunt is dat de nieuwe wet niet leidt tot allerlei juridische claims, maar ervoor zorgt dat bedrijven daadwerkelijk aan due diligence gaan doen.’

 

Je bent ook directeur van Global Compact Netwerk Netherlands.

‘Dat is het grootste private duurzame initiatief van de wereld, gelieerd aan de Verenigde Naties. Het bijbehorende Nederlandse netwerk wordt ondersteund door VNO-NCW. Global Compact Nederland verbindt bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen voldoen aan duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. Deze sustainable development goals moeten in 2030 een einde maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering in de wereld. Wij helpen bedrijven hierbij, onder andere door kennis te vergaren en te delen.’

 

Heb je het naar je zin?

“Ik houd van de maatschappelijke relevantie van mijn werk. Ik werk dagelijks met bedrijven die hard bezig zijn de positieve impact van hun onderneming op de wereld te vergroten en hun mogelijke negatieve impact te verkleinen. Dan moet je niet alleen denken aan multinationals, maar ook aan mkb’ers die bijvoorbeeld hun plasticgebruik terugdringen. Hun enthousiasme en vermogen tot vernieuwing en samenwerking, daar haal ik zelf ook veel energie uit.’