JINC helpt jongeren op weg naar werk

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
21-01-2022

Verenging JINC strijdt tegen de kansenongelijkheid van kinderen die opgroeien in armoede. Algemeen directeur Daniël Roos vertelt.

 

Waarom is JINC nodig?

‘In Nederland zijn de opleiding van je ouders en de buurt waar je woont enorm bepalend voor je kansen. Als je in een kleine wereld opgroeit, dan is het lastig om een opleiding met perspectief te kiezen. Daarom hebben we een programma waarin we kinderen van acht tot zestien jaar laten zien wat ze later kunnen worden. Dat motiveert ze. We leren ze ook hoe ze zich effectief op het werk kunnen gedragen en we bieden ze netwerken: contacten die je verder helpen als je een stage of baan zoekt.’

 

Voeren jullie het programma zelf uit?

‘Nee, dat doen vrijwilligers bij 1.800 bedrijven. Die bedrijven funden ons, om een maatschappelijk rol te spelen en om zich te onderscheiden als werkgever. Via JINC kunnen hun medewerkers op een professionele manier vrijwilligerswerk doen. JINC bevordert ook inclusiviteit: als je mensen die anders zijn een kans wilt geven, helpt het als je ze kent.’

 

Wat hebben bedrijven aan hun deelname?

‘Ze dragen bij aan een ruimere arbeidsmarkt waardoor ze kunnen groeien. Wij laten kinderen op jonge leeftijd kennismaken met kanssectoren, zoals techniek, zorg of ICT. Daardoor gaan ze nadenken of een opleiding daarin iets voor ze is. We werken al lang samen met MKB-Nederland en VNO-NCW vanwege het gedeelde belang van goed opgeleid personeel. We trekken samen op om de overheid te doordringen van het economisch belang van kansengelijkheid.’

 

Waar staan jullie nu?

‘Na 18 jaar bereiken we op 600 scholen door het hele land 80.000 kinderen die opgroeien in armoede. De meeste scholen en bedrijven blijven lang meedoen. Dat komt door de kwaliteit van onze programma’s. We kijken wetenschappelijk naar wat leerlingen nodig hebben en stellen onze programma’s regelmatig bij op basis van doorlopende evaluaties bij leerlingen, bedrijven en scholen.’

 

Wat is het effect?

‘Van alle individuele projecten hebben we gemeten wat ze opbrengen. Zo veranderen onze bliksemstages het beroepsbeeld van deelnemers significant. Er loopt nu een kwantitatief onderzoek om te achterhalen of het totale programma leerlingen echt beter terecht laten komen. Vele casussen wijzen daarop. De komende jaren willen we zorgen dat leerlingen die meedoen alle projecten uit onze leerlijn krijgen. En uitbreiden naar het mbo. Maar dat kan alleen met nieuwe bedrijven. Die kunnen uit alle bedrijfstakken komen, want ook een accountantskantoor heeft technische en ICT-afdelingen.’

 

Meer weten of meedoen? Kijk op jinc.nl of e-mail Daniël Roos.