28 JUN, 2022 • Langs de meetlat

Suzanne Kröger (GroenLinks): ‘Meer haast met energietransitie’

Bij Greenpeace hield GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger zich ook al veel met het bedrijfsleven bezig. ‘Je hebt voorlopers en achterblijvers. Die spelen allebei een cruciale rol in de energietransitie.’

 

‘De Oekraïne-oorlog maakt de noodzaak van de energietransitie nóg sterker’, zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. ‘We hadden al gigantische haast, en nu is het helemaal zaak om zelf onze energie op te wekken en die duurzaam te maken. Net als met corona worden de zwakheden in het systeem door deze crisis blootgelegd. Laten we het als een kans zien om te versnellen.’ Energiebesparing zou volgens haar allang meer prioriteit moeten hebben bij bedrijven, en wordt nu aantrekkelijk door de hoge energieprijzen. ‘De overheid kan bedrijven daarbij helpen en adviseren.’

Wie is Suzanne Kröger?Na een studie politicologie in Amsterdam begon Suzanne Kröger (46) in 2003 bij milieuadviesbureau Aarde-Werk. Van 2006 tot 2016 werkte zij bij Greenpeace, onder meer in India. Van 2017 tot 2021 was zij Kamerlid voor GroenLinks. Na een jaar op de ‘reservelijst’ keerde zij dit jaar terug in de Kamer.

Het bedrijfsleven is volgens Kröger cruciaal in de energietransitie. Ze denkt daarbij zowel aan de voorlopers met innovatieve oplossingen, als aan de achterblijvende ‘vervuilers die een obstakel vormen voor de energietransitie’. De overheid moet volgens haar de voorlopers aanjagen en de ‘uitstellers’ achter de broek aan zitten. ‘Wat je bij de voorlopers ziet, is dat de grote fondsen van het kabinet vooral bij de grote spelers in de markt terechtkomen. Nieuwe bedrijven kunnen wel een pilot doen via die fondsen, maar voor een echte schaalsprong krijgen ze geen geld.’

 

‘Tata Steel mag blijven, maar wel duurzamer en minder overlast’

 

Hét bedrijfsleven bestaat niet, net zomin als dé burger, benadrukt Kröger. Een groot industrieel bedrijf als Tata Steel mag van haar best in Nederland blijven, als het maar verduurzaamt en tegelijkertijd de overlast voor de omgeving vermindert.

Bij strandtent The Shore in Scheveningen, waar de energie van een warmtepomp, een zonneboiler en zonnepanelen komt. De ‘tent’ bestaat uit containers (recycling), het eten is biologisch.

Bij strandtent The Shore in Scheveningen, waar de energie van een warmtepomp, een zonneboiler en zonnepanelen komt. De ‘tent’ bestaat uit containers (recycling), het eten is biologisch.
Foto: Wiebe Kiestra

Wat wilt u doen om bedrijven te helpen?

‘De energietransitie verbinden aan de circulaire economie. Die twee worden nu vaak als aparte dingen voorgesteld, terwijl ze heel veel met elkaar te maken hebben. Bij bedrijven die ze weten te koppelen, zit de kracht om tot verandering in de samenleving te komen. Circulariteit is niet iets extra’s wat je doet als het uitkomt, maar moet er echt onderdeel van zijn.’ Ze noemt als voorbeeld geothermie, het boren naar aardwarmte. Daarbij kan lithium worden gewonnen, een belangrijk zeldzaam metaal. En dat kan na gebruik weer worden hergebruikt.

Haar vader was arts, haar moeder werkte bij het Joods Historisch Museum. De drie broers van Kröger werken in het bedrijfsleven, één zelfs als ondernemer. ‘Wat ik daarvan meekrijg, is de kick die je krijgt als je met passie en hard werken iets opbouwt vanuit het niets, dat je je idee werkelijkheid ziet worden.’ Zelf kwam Kröger na een studie politicologie terecht bij Greenpeace. In Zuidoost-Azië voerde ze veel gesprekken met multinationale bedrijven die actief waren in de keten van plantages tot supermarkten. ‘Ik was van jongs af aan heel groen. Opkomen voor wat kwetsbaar is, zoals de natuur. Met klasgenoten heb ik de Wereldmilieubond opgericht, waar ook huisdieren lid van konden worden.’
‘Terug in Nederland verbaasde ik me erover dat Nederland onderaan bungelde op groene lijstjes, terwijl we zo rijk en slim zijn. Ik vond dat de overheid meer moest doen om de omslag naar duurzaam te maken. Dat was de reden om de politiek in te gaan.’

‘Nederland is te klein voor zo’n grote luchthaven’

Na één termijn in de Kamer was ze klaar voor een vervolg. Alleen zakte het aantal zetels voor GroenLinks vanveertien naar acht en werd zij ‘ingehaald’ door enkele kandidaten met meer voorkeursstemmen. Toch mocht ze een jaar later weer plaatsnemen toen Bart Snels opstapte. ‘Ik had net de knop omgezet na een jaar op de reservebank en had een aantal opties lopen, maar ik was ook weer snel om. Want ik vind het Kamerlidmaatschap eervol en een leuke rol: problemen agenderen en helpen oplossen, de afwisseling en de gesprekken met mensen van allerlei slag.’
Een van haar speerpunten is de luchtvaart, en dan vooral de omvang daarvan. ‘Te lang al horen we het mantra dat de groei van de luchtvaart noodzakelijk is voor de economie. We hebben een van de grootste vlieghavens van Europa in een klein, dichtbevolkt land, met daarnaast een aantal verliesgevende regionale vliegvelden. De overheid heeft de luchtvaartsector tot dusver vooral gefaciliteerd. Het is nu tijd om richting te geven.’ Wat haar betreft: de korte-afstandsvluchten vervangen door de trein, en minder overstapvluchten. ‘Je hoeft niet naar élke bestemming te vliegen.’

Met Brusselse collega Bas Eickhout voor minder vliegen en meer treinen

De overheid moet zich ook meer sturend opstellen ten opzichte van de datacenters, die veel stroom gebruiken, stelt Kröger. ‘Het was een bewuste keuze om ze hierheen te halen. Vervolgens werd gedaan alsof de overheid erdoor overvallen werd. We moeten bepalen wat nu de cruciale sectoren zijn die we hier willen hebben en houden.’

Geeft zichzelf een: 8

‘Ik wil dat de hele wereld verduurzaamt en dat Nederland niet achterblijft, want dat is – ook – slecht voor het bedrijfsleven.’

Zonne- of windpark in de achtertuin?‘Allebei goed, want nodig. Windenergie is efficiënter. En alleen wind op zee is niet voldoende.’

Regeren of oppositie?‘Ik wil de wereld veranderen, en dan moet je zelf beleid kunnen maken. Dus regeren.’

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

circulaire economieco2-uitstootcoronaenergiebesparingenergietransitielangs de meetlatluchtvaartoekraïnetreinenverduurzaming