26 MEI, 2020 • Ondernemerspanel
Iets geleerd van de lockdown?
Er is licht aan het einde van de lockdown-tunnel. Tijd om de balans op te maken: wat hebben ondernemers geleerd van deze periode waarin alles ineens anders moest?
Wolter Smit | Topdesk | Delft
‘Een hoop verkeer slaat nergens op’
‘Technisch kon het altijd al, maar wij hebben thuiswerk nooit aangemoedigd. We vinden het persoonlijke contact belangrijk. Sommigen vonden dat stom, maar veel mensen snappen het nu wel en vragen zelfs: ‘Mogen we alweer naar kantoor?’ Dadelijk zullen we wel meer op een mengvorm uitkomen.’
‘Wat we wel geleerd hebben, is beter omgaan met de online meetings. Eerder zaten ‘de Nederlanders’ samen in een vergaderzaal en ‘het buitenland’ belde in. We hebben nu gemerkt dat iedereen laten inbellen beleefder is. Anders gaan de Nederlanders er met het gesprek vandoor.’
‘Waar we vooral zorgen over hadden was de implementatie van onze software bij klanten. Normaal gaan onze consultants naar ze toe. Nu moest dat online. Ik denk dat dat een les is die we als samenleving wel kunnen trekken: een hoop verkeer slaat gewoon nergens op, we kunnen heel veel net zo goed oplossen met een belletje.’
Anneriek Verhoef | Vi-a-Vi Office management | Amsterdam
‘Onze sector moet zichtbaarder zijn’
‘Wat we vooral geleerd hebben is dat de overheid als klant geen garantie biedt op continuïteit. Commerciële bedrijven laten zoveel mogelijk digitaal doorgaan. Veel van onze overheidsklanten hebben alles stilgelegd of uitgesteld. Ze verzinnen geen alternatieven. We notuleren veel bewonersbijeenkomsten, daarbij snap ik het wel. Die vergaderingen gaan niet door. Maar van andere klanten verbaasde het me toch. Heel langzaamaan komt het werk wel weer terug, want je kunt niet alles blijven uitstellen. Maar het gaat traag.’
‘Het is voor ons gewoon heel lastig om lessen te trekken uit deze periode. We proberen mensen erop te attenderen dat veel digitaal kan. En we worstelen met onze steunaanvraag, want de code voor onze zakelijke dienstverlening is nog steeds niet toegekend. Wat opvalt: iedereen heeft het over dezelfde groepen die oh, zo zwaar getroffen zijn, maar zakelijke dienstverleners noemt niemand. Onze sector zou veel zichtbaarder moeten zijn.’
Aletta Nieuwenhuijs | Kwekerij Ludwig en Co | Lisse
‘Vooral een les in geduld’
‘Mensen hebben weer meer waardering voor streekproducten gekregen. Ze horen dat ze de kwekers moeten steunen en fietsen langs. Een collega heeft zoveel tulpen langs de kant van de weg verkocht dat hij niets naar de veiling heeft hoeven brengen.’
‘Zelf zijn we druk met het vernieuwen van onze website. Die moet meer kennis bieden, duidelijker laten zien wat we allemaal doen. Wij verkopen niet zomaar wat bloemetjes. We vragen altijd door: waar heeft u het voor nodig, wilt u echt deze amaryllis, of is een ander type niet geschikter? Die service boden we altijd persoonlijk, maar nu gaan we toch meer online doen.’
‘Verder is het vooral een les in geduld. Zo werken we samen met onderzoekers van het Erasmus MC aan een onderzoek naar het winnen van antibiotica uit bloembollen. Ik sta te trappelen om verder te kunnen daarmee. De onderzoekers ook. Maar ze mogen niet. Terwijl ze hier echt wel meer dan 1,5 meter ruimte om zich heen hebben.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert