12 MRT, 2020 • Ondernemerspanel

Zijn ondernemers klaar voor de coronacrisis?

Het coronavirus beheerst het nieuws, maar wat merken ondernemers er nu van? Staan de bedrijfsprocessen al onder druk? En heeft iedereen al een plan B?

Marcel Beekman | partycentrum De Deel | Beek

‘Annuleringen? ‘t Zit er aan te komen’

‘Ik heb zelf nog geen afmeldingen gehad, maar een paar collega-zaalhouders wel. Een feest van zestig man. Een zakelijke boeking… De hoteliers die ik heb gesproken zien ook dat mensen boekingen annuleren. ’t Zit er wel aan te komen, ook bij ons.’
‘Ik snap het wel. Stel je geeft een feestje voor honderd man en veertig mensen zeggen af, dan zit je met een half lege zaal. Daar wordt niemand vrolijk van.’
‘Kijk, de Nederlander is nuchter en hier in de Achterhoek zijn ze nog een stukje nuchterder. Maar van al die nare berichten raken mensen toch in paniek. Het kan zomaar omslaan. Een week zonder boekingen komen we wel door, maar als het langer duurt dan hebben we wel een behoorlijke strop. Mijn mensen kan ik wel een week aan het werk houden met klussen hier en daar, maar je kunt niet aan het poetsen blijven.’

Saskia Post | Post Verkade Groep | Heemstede

‘Nog niks gemerkt’

‘Ik heb nog helemaal niks gemerkt! Ik heb niemand gehoord en ik ga ook niet alle boekingen nabellen of ze nog wel komen. Het zijn vooral de publieke evenementen die worden afgelast. En misschien merken de hotels in de regio Amsterdam er meer van. Zij doen meer internationale gezelschappen. De huwelijken, privéfeestjes en vergaderingen gaan bij ons gewoon door.’
‘Ik wacht het gewoon af en ga handelen als het zich ook hier aandient. We kunnen nu allerlei scenario’s bedenken maar dan zul je zien dat het toch weer anders loopt.’
‘Ik heb ook geen extra zeeppompjes of desinfecterende gelletjes neergezet. We hebben hier prima sanitaire faciliteiten waar mensen lekker hun handen kunnen wassen met zeep en lauw water, precies zoals aangeraden.’

Tristan van der Waart | Lavans | Helmond

‘Ik bereid me voor’

‘Ons bedrijf levert diensten op het gebied van bedrijfskleding en bedrijfshygiëne. Wekelijks ruilen wij vuile goederen tegen schone goederen bij zo’n 10.000 klanten verspreid over heel Nederland. We zien een groeiende vraag naar desinfecterende gels en zepen. Klanten komen met vragen, bijvoorbeeld wat er met het virus gebeurt als het in ons wasproces terecht komt. Onze processen voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en worden continu gemonitord, het is geen enkel probleem. Maar de vraag wordt wel gesteld. En leveranciers of relaties die langs zouden komen, bellen eerst: Kan het? Is de kust veilig? Er heeft ook een leverancier zijn afspraak afgezegd omdat zijn directie heeft verboden om naar Brabant te reizen.’

‘Ook onze eigen mensen komen met vragen, bijvoorbeeld over thuis werken. Ik maak me zelf nog geen zorgen, maar ik volg het nieuws op de voet en ik bereid me wel voor. De rondleidingen door de wasserij hebben we tot nader order afgezegd. We letten extra goed op dat alle medewerkers die bij klanten komen of met vuil wasgoed in aanraking komen hun handschoenen dragen en regelmatig hun handen wassen. Ook denken we na over hoe we moeten handelen wanneer ineens twintig van onze mensen ziek worden. Wat is ons plan B?’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

undefined