29 OKT, 2024 • Veerkracht

‘Het vergt moed om de waarheid onder ogen te zien’

Door de aanslag op de Twin Towers in 2001, kwam Elske Doets meteen op scherp te staan. Twee decennia later bracht covid haar weer in deze mindset. ‘Wanneer je onderneemt in een lastige periode, dan moet je van een bepaald kaliber zijn.’

‘9/11 in 2001, de aanslag op de Twin Towers in New York, heeft mijn ondernemerschap positief getekend. Hoe gek dat ook klinkt. In datzelfde jaar nam ik Doets Reizen – gespecialiseerd in reizen naar Canada en de Verenigde Staten – over van mijn vader. Ik was onervaren en werd meteen geconfronteerd met een crisis. Eigenlijk is dat de beste manier om te leren ondernemen: je komt gelijk op scherp te staan. Ik besefte dat de wereld in één klap kan veranderen en dat je als bedrijf wendbaar moet blijven. Dat vergat ik nooit meer.’

‘Vele crises volgden. Denk aan de oorlog in Afghanistan, in Irak, de kredietcrisis. Maar het grootste dieptepunt was natuurlijk covid. Mensen konden niet meer reizen. Ons bedrijf lag twee jaar in coma. Heftig om van een omzet van bijna 30 miljoen naar bijna nul euro te gaan.’

Veerkracht Elske Doets foto Ilya van Marle

‘Ik maakte meer dan dertig scenario’s en bekeek die met een externe accountant. Wat als de pandemie zes weken, twee maanden, langer dan een jaar aanhoudt? Wat voor gevolgen heeft dat? Ik hield rekening met het einde van Doets Reizen. Om die waarheid onder ogen te durven zien, moet je moed hebben.’

‘Ik had ook de moed om snel te saneren in ons bedrijf. Een derde van onze mensen heb ik laten gaan. We beschikten al over veel techniek – klanten kunnen zo hun reis gedetailleerd samenstellen – waardoor onze vaste kosten relatief laag waren.’

‘Met onze reserves kwamen we het eerste jaar door. Het tweede jaar overleefden we dankzij de steun van de overheid. We hadden geen belastingschuld, geen vreemd vermogen. In 2021 boekten we weer zwarte cijfers.’

‘Ons reisaanbod vernieuwden we door onder meer Scandinavië toe te voegen. Want waarom gaan mensen op reis? Om tot zichzelf te komen, of in contact te komen met hun naasten. Dat kan op een mooie plek duizenden kilometers verderop. Maar ook dichtbij, in de natuur. We startten de nieuwe reizen vooral vanuit een duurzaamheidsgedachte.

Als we mooie plekken in de wereld willen behouden, moeten we met zijn allen minder vliegbewegingen maken.’

‘Wanneer je onderneemt in een periode waarin de bomen tot de hemel reiken, kan iedereen scoren. Doe je dat in een lastige periode, dan moet je van een bepaald kaliber zijn. Covid bracht me, net als in mijn beginjaren, de juiste mindset.’

VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

ondernemerschapreisbrancheveerkracht