12 MEI, 2020 • Achtergrond
Deze 3 bedrijven helpen ondernemers in de 1,5-metereconomie
Ja, graag! Liever vandaag dan morgen. Ondernemers staan te trappelen om weer aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dat in de nieuwe 1,5-metereconomie? Deze drie bedrijven maken producten waar ondernemers straks iets aan hebben: kletscontainers, kartonnen scheidingswanden en een reboarding-app. ‘Een malaise als deze maakt creatief.’
Er worden flink wat tranen weggepinkt in de bezoekcabines van Flexotels. Van vreugde, hoor. De mobiele hutjes, oorspronkelijk bedoeld als slaapplek voor festivalgangers, staan nu op terreinen van verpleeghuizen. Niet als slaapkamer. ‘Maar om het voor bewoners mogelijk te maken hun dierbaren te zien in deze moeilijke tijden’, aldus marketingmanager Jeroen van Vliet van het festivalbedrijf uit het Brabantse Best. De cabines van 6 bij 3 meter bestaan uit twee kamers, gescheiden door een middenwand. ‘Die is nu vervangen door plexiglas, waardoor je een ruimte krijgt waar mensen elkaar kunnen zien. Je kunt je de reacties wel voorstellen als mensen eindelijk weer hun familie zien.’
Wat zo’n bezoekcabine teweegbrengt, zie je hier:
De unit – al omgedoopt tot praatkeet, praathuis, klapkrat en kletscontainer – wordt bij het zorgcentrum uitgeklapt en binnen een halve dag omgebouwd tot bezoekunit. Puzzelen was het om de cabine goed luchtdicht te krijgen. ‘Niet dat je niest en de druppeltjes aan de andere kant van het plexiglas terechtkomen.’ Houten panelen en metalen strips rondom het glas voorkomen dat. ‘De luchtdichtheid testten we door alles onder rook te zetten.’ Een glasleverancier zoeken, zorgcentra warm maken voor de cabine – wat overigens niet heel lastig was – een verkoopprijs vaststellen: allemaal nieuwe bezigheden voor Flexotels. ‘Maar al doende leert men. Gelukkig kunnen we snel schakelen en zijn we gewend hard te werken. ‘Dat kan niet’, dat kénnen we niet.’ Inmiddels staan er al 75 bezoekcabines bij zorgcentra door het hele land.
Hoe kom jij de crisis door? Deel je ervaringenWat doe je als ondernemer als je nu gedwongen bent tijdelijk je deuren te sluiten? Of je van de ene op de andere dag door het coronavirus bijna geen klanten meer hebt? Misschien wil je dan wel in contact komen met andere ondernemers: om jouw ideeën of zorgen te delen. Of juist je oplossingen om deze tijd door te komen. #sharingiscaring Of misschien heb je vragen die je andere ondernemers wilt stellen. Dan vind jehier een platformwaarop je gemakkelijk in contact kunt komen met andere ondernemers. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?
Niet dat het alleen een jubelverhaal is. De bezoekcabine, omgedoopt tot FlexVisit, is mede uit nood geboren. Normaal gesproken zou het festivalseizoen in volle gang zijn. En zouden de mobiele hotelletjes van Flexotels zijn geplaatst bij muziekevenementen als Tomorrowland en Graspop. Maar ja, alle festivals zijn geannuleerd. ‘Onze business viel daarmee in één klap in het water. Oei, dachten we, we moeten gauw bedenken voor welke andere branches onze units óók interessant zouden zijn. Tijdens een brainstorm kwamen we al gauw op de zorgcentra, omdat de situatie daar zo schrijnend is.’
Dus ja, een sympathiek product. ‘Maar voor ons bedrijf ook een strohalm om deze crisis te overleven. De evenementensector is hard getroffen. Wij hebben vanaf oktober gewerkt en geïnvesteerd om alles klaar te hebben voor het festivalseizoen. Dat geld krijgen we niet meer terug. We hebben ook moéten omdenken om omzet te genereren’, aldus Van Vliet.
‘voor ons is dit ook een strohalm om deze crisis te overleven’
Terug naar de werkplek
Omdenken, dat gebeurt ook bij het Amsterdamse techbedrijf Appical. Dat heeft een speciale reboarding-app bedacht. ‘Nu werken je mensen nog thuis. Maar er komt een dag, wanneer weten we nog niet, dat iedereen terugkeert naar de werkplek, naar kantoor. En daar is het niet meer business as usual,’ aldus chief product officer en mede-oprichter Roy Terenstra. De ‘terug naar de werkplek-app’ moet medewerkers zo gauw mogelijk laten wennen aan het nieuwe normaal. ‘In de app is te zien wat de veiligheids- en gezondheidsprotocollen zijn van het bedrijf. Dat je bijvoorbeeld eerst je temperatuur moet checken voordat je naar je werk gaat. Dat je weet waar je handalcohol of desinfecterende zeep kunt vinden op de werkvloer. Welke looproutes er zijn. Hoe de nieuwe roulatieschema’s eruitzien, wanneer de ene groep op maandag werkt en de andere op dinsdag. Er zijn checklists te vinden, takenlijsten, woordenboeken en veelgestelde vragen over de nieuwe situatie.’
Hoe dat werkt die reboarding-app, zie je hier:
Het wiel is niet helemaal opnieuw uitgevonden. Het techbedrijf maakt al applicaties waarmee werkgevers nieuwe medewerkers verwelkomen en inwerken. ‘Daarnaast worden de onboarding-apps gebruikt bij fusies en overnames om mensen van het ene bedrijf in te werken volgens de standaarden van het andere. Tijdens de crisis merkten we dat onze klanten worstelden met de werkplek ‘na corona’. Ze wilden een informatietool om medewerkers op de hoogte te houden van alle nieuwe maatregelen.’ Zo werd de nieuwe reboarding-tool geboren. ‘Onze consultants lazen zich in, haalden informatie bij RIVM en overheid. Al die kennis is vertaald naar de app. Qua content is een grote slag gemaakt. Maar de techniek en het idee achter beide apps blijft hetzelfde.’
‘misschien is dit het moment om de sprong naar digitaal te maken’
De nieuwe tool wordt nu getest bij ‘enkele klanten’: ziekenhuizen, overheidsinstanties, multinationals zoals Pepsi en Heineken. ‘Voor ziekenhuizen brengen we geen kosten in rekening. We willen in deze crisistijd maatschappelijk verantwoord ondernemen. Aan de andere kant vragen we ons vooral af hoe we onze strategie kunnen aanpassen om onze gewenste groei door te kunnen zetten. De reboarding-app kent een lager tarief dan de onboarding-tool, terwijl juist een scale-up voor ons bedrijf belangrijk is’, zegt Terenstra.
De jonge ondernemer hoopt dat de coronacrisis bedrijven aanzet anders te gaan denken. ‘Veel van onze klanten zijn al tech savvy. De app kan juist interessant zijn voor bedrijven die analoog werken, die mensen nog altijd face-to-face inwerken. Wellicht is dit het moment om de sprong naar digitaal te maken. Een reboarding-app past bij deze generatie, deze tijdsgeest. Het spreekt jonge medewerkers aan.’
Kartonnenscheidingswanden en andere slimme oplossingen
Bij DS Smith Packaging denken ze ook ‘outside the (kartonnen) box’. Normaal gesproken maakt het bedrijf wereldwijd verpakkingen voor industrie, webshops en retail. Nu ontwikkelt het nieuwe producten voor de 1,5 metereconomie. Philip Bautil, managing director Benelux, gaat er even voor zitten. ‘Golfkartonnen scheidingswanden, voor mensen die werken in productielijnen, of voor kassamedewerkers. Kartonnen deuren met doorgeefluikjes van plexiglas, waardoor leveranciers hun spullen kunnen afleveren. Het kartonnen exemplaar plaats je in je gewone deuropening. Vloerstaanders, bewegwijzeringen en borden met looprichtingen, voor mensen die terugkeren naar kantoren. Oplossingen voor thuiswerken, zoals kartonnen bureaus, krukjes of telefoonhouders. Daar werken we aan.’
Een filmpje met de hulpmiddelen die ze maken, is er nog niet. Wél handige tips voor recyling:
https://youtube.com/watch?v=HdKM1-b-Bk0
Pfff, een behoorlijke lijst. ‘Ja, de creativiteit van onze mensen is ongeëvenaard. 700 ontwerpers over de hele wereld bedenken continu voor welke situatie we een behoefte kunnen invullen. Klanten vragen ons om ondersteuning in de nieuwe werksituatie. De malaise opent in die zin nieuwe deuren. Je doet en maakt dingen waaraan je niet eerder hebt gedacht.’
Vanuit de klantenkring is de roep om scheidingswanden het grootst. Maar is dat niet een beetje ongezellig, een golfkartonnen muurtje? ‘Misschien. Aangetoond is datCOVID-19 uren op karton kan overleven, terwijl dat op plastic producten om dagen gaat. Vanuit gezondheidsperspectief is karton dus beter’, meent Bautil. ‘Kartonnen wanden zijn bovendien volledig recycleerbaar. Dat past binnen het sustainability doel van ons bedrijf.’
‘de malaise opent nieuwe deuren: je doet en maakt dingen waaraan je niet eerder dacht’
Veel hoeft er niet te worden aangepast in het bedrijfsproces van DS Smith Packaging. ‘Het maken van scheidingswanden is niet wezenlijk anders dan de manier waarop we onze standaardproducten maken. Elke klant kent specifieke wensen, dus onze machines zijn heel flexibel.’
Hoeveel nieuwe producten ze verwachten te maken? Bautil: ‘De economie rond COVID-19 is wisselvallig. Kijk, we maken miljoenen dozen wereldwijd. Elke dag. Nog steeds. Onze klanten zijn supermarkten; mensen eten en drinken gewoon door in crisistijd. Onze productie is door de crisis niet verstoord. Sterker nog, steeds meer mensen ontdekken de e-commercemarkt. Het kartonnen pakje dat aan de deur wordt geleverd, wordt door ons gemaakt. De alternatieve producten die we maken rondom de 1,5-metereconomie is voor ons geen make-or-breakactie. Hiermee willen we onze klanten tot dienst zijn. Vanuit dat principe maken we ze.’
Positieve dingen nodig nu
Jeroen van Vliet (Flexotels) is blij dat ‘zijn’ nieuwe product voorziet in een behoefte binnen de samenleving – al is hij onzeker over de toekomst van zijn ‘eigen’ bedrijf. ‘We hebben nog ongeveer 230 inklapbare units op voorraad. Als die op gaan, zijn we heel blij. Wat we daarna gaan doen: geen idee. Vier weken geleden zaten we met de handen in het haar. Nu zijn we ouderwets aan het knallen. En over 2 weken kan de wereld er wéér heel anders uitzien.’
Bautil (DS Smith Packaging): ‘Onze mensen doen elke dag hun stinkende best om alle gevraagde producten te leveren. Een uitdaging, maar dat brengt vaak het beste in de mens naar boven. Zoals creativiteit, een nieuwe visie. Positieve dingen, en dat is welkom in deze tijd vol negativiteit.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert