25 MRT, 2020 • Actueel
Ondernemers tijdens de coronacrisis: 'Nu gaat het om een ander'
Veel ondernemers hebben het zelf niet makkelijk, en toch doen ze belangeloos iets voor een ander. Of dat nou andere ondernemers of consumenten zijn. ‘We moeten er toch samen uitkomen.’
Sinds de sluiting van de horeca werd afgekondigd, staat het leven van Bernadette Albrecht op zijn kop. Ze heeft een veganistisch restaurant Bij Albrecht in Eindhoven en dat is nu dus dicht. Maar dat betekent niet dat Albrecht bij de pakken is gaan neerzitten. ‘Een van onze vaste gasten vertelde dat haar moeder in het Catherina Ziekenhuis werkt en daar nu moet blijven slapen omdat ze contact heeft gehad met twee besmette patiënten. Daar moet je toch niet aan denken? Ik denk dat zorgverleners nu met enorm veel slaaptekort en lange werkdagen zitten, die hebben wel behoefte aan een lekkere verse maaltijd.’ Nu brengt Albrecht de komende tijd voor elke bestelling die gasten bij haar doen, een gratis maaltijd naar zorgverlenend personeel.
Coronacrisis: land in shock
De ondernemer runt het restaurant samen met haar man en zag al vóór de sluiting van de horeca de bui hangen. ‘Ik heb gelijk een webshop geopend, zodat we onze maaltijden online zouden kunnen verkopen als de horeca echt dicht zouden moeten.’ Ze is vastberaden de komende tijd de schouders eronder te zetten. ‘Nu is het land nog in shock, maar als mensen straks wat meer gewend zijn aan het ritme van zoveel mogelijk thuisblijven, dan passen ze zich aan de nieuwe werkelijkheid aan. En daar hoort eten bestellen bij’, zegt Albrecht. En voor wat betreft de zorg: alles wat je kunt ontlasten, moet je ontlasten, is haar motto. ‘Ravioli gevuld met spinazie en saffraansaus, ‘no cheesecake’ dessert: wij gaan het straks allemaal langsbrengen.’
Zelf iets voor een ander doen?Zelf ook iets betekenen in deze coronacrisis? Er zijn mogelijkheden genoeg. Het Rode Kruis heeft bijvoorbeeld het Ready2Help netwerk, waar je je kunt aanmelden om bijvoorbeeld mensen met een beperkt sociaal netwerk te helpen. Dat netwerk bestaat nu al uit 70.000 vrijwilligers. Op Gewoon mensen die mensen helpen kun je hulp aanbieden, maar ook reageren op oproepjes: van bijles geven en oppassen tot boodschappen doen voor oudere mensen. Vergeet ook je eigenlijk familie niet. Veel ouderen zitten alleen. Op Vidley kun je een videokaart sturen. Help je liever op een andere manier? Veel horeca gooien nu het roer om en gaan hele diners thuisbezorgen. Op de website Waarkanikafhalen.nl zie je een keurig overzicht van jouw stad. Het restaurant naar je huiskamer halen helpt veel horeca deze moeilijke tijd door.Evenementen werden afgelast, vliegtuigen staan aan de grond, de bloemenmarkt ligt op zijn gat: ondernemers hebben het moeilijk. En toch regent het bijzondere initiatieven. Autoverhuurder Enterprise bijvoorbeeld wil tegen een flink gereduceerd tarief vervoer aanbieden aan zorgpersoneel – volledig gedesinfecteerd en twee maanden lang beschikbaar. Een verhuurder van een bedrijfspand laat ondernemers weten dat de huur van de maand april wordt opgeschort. Naar mei moet dan nog maar even gekeken worden. In de categorie ‘wie het kleine niet eert’ heeft KPN een gratis filmkanaal ter beschikking gesteld, net als een aantal kinderzenders om de thuisblijvers nog een beetje vermaak te bieden.
Bloemen voor de zorg
Ook de Hoek Group uit het Zuid-Hollandse Rijnsburg heeft het niet gemakkelijk, net als alle andere bedrijven in de sierteeltsector, vertelt Lianne de Boer. Dat het coronavirus alles ontregeld heeft, is een ramp voor de sector. Hoewel het gelukkig hier en daar wel doorloopt: aanstaande zondag is het in Engeland Moederdag en daarvoor worden nog wel bloemen verkocht. ‘We exporteren normaal gesproken naar 56 landen in de wereld’, vertelt De Boer. ‘Voor bloemisten, evenementen, bruiloften. Dat zijn er nu natuurlijk een stuk minder geworden.’ Bloemen weggooien noemt ze ‘zonde’. ‘We hebben maandagochtend gelijk besloten om ze weg te geven aan de mensen die een bloemetje nu goed kunnen gebruiken.’ Dat klinkt sympathiek, maar ook makkelijk: want wat moet je er anders mee doen? Maar het bleek nog best een operatie om de bloemen op plaats van bestemming te krijgen.
‘Het verplegend personeel moest er gewoon van huilen’
Het bedrijf heeft bijvoorbeeld alleen maar grote vrachtwagens. En hoe bezorg je 3500 bossen bloemen als je afstand moet houden? De Boer: ‘Door inventief te zijn. We hebben via onze transporteur een kleine vrachtwagen geregeld, en in verzorgingshuis Wijkersloot werden de bloemen vervolgens op de karren geladen waar normaal de was in zit.’ Ze lacht: ‘Dat moet toch een fantastisch gezicht geweest zijn? En bij een ander verzorgingstehuis gaven we de bloemen als een soort ketting door naar binnen.’ Ook in ‘t Leids UMC werden twee vrachtwagentjes vol bloemen met kaartjes uitgedeeld. ‘Het verplegend personeel moest er gewoon van huilen, zo bijzonder vonden ze het. Die mensen hebben iedere vorm van waardering nu nodig.’
Hulp voor wie het nodig heeft
Dat lijkt de rode draad te zijn in alle acties: waardering en hulp geven aan de mensen die het nodig hebben. Vrachtwagenchauffeurs die gratis mogen douchen en eten bij tankstations, bijvoorbeeld. Restaurants die koken voor ouderen en eten weggeven aan de voedselbank. Bedrijven die gratis e-bikes ter beschikking stellen zodat zorgpersoneel snel en veilig naar het werk kan en het OV kan mijden.
Hoe kom jij de crisis door? Deel je ervaringenWat doe je als ondernemer als je nu gedwongen bent tijdelijk je deuren te sluiten? Of je van de ene op de andere dag door het coronavirus bijna geen klanten meer hebt? Misschien wil je dan wel in contact komen met andere ondernemers: om jouw ideeën of zorgen te delen. Of juist je oplossingen om deze tijd door te komen. #sharingiscaring Of misschien heb je vragen die je andere ondernemers wilt stellen. Dan vind je hier een platform waarop je gemakkelijk in contact kunt komen met andere ondernemers. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?
En dan zijn er bedrijven die door het weinig te doen hebben, waardoor er tijd vrij is voor andere zaken, zoals het oppakken van klussen die normaal altijd blijven liggen. Maar ook voor het helpen van bedrijven en mensen die in de problemen komen door corona. ‘Ik heb via de sociale media aangeboden om kosteloos te helpen bij het afmelden van evenementen’, zegt Edwin Rooijakkers, directeur van Evite (invitatiemanagement). ‘Niet iedere organisator kan zelf alle deelnemers bereiken. Terwijl je niet wilt dat mensen die bijvoorbeeld uit het buitenland meten komen niet op de hoogte zijn van de annulering en toch komen.’ Normaal gesproken werkt Rooijakkers voor onder meer de 4 mei-herdenking en Prinsjesdag: niet de minste klanten. Zijn oproep heeft tot dusver twee aanvragen opgeleverd. En 10 kennisvragen van bedrijven die het zelf wilden oplossen. Rooijakkers had meer reacties verwacht, ‘maar wellicht zien mensen door alle corona-acties door de bomen het bos niet meer.’
Hulp bij internetzaken
De 20 klanten die Evite al hadden ingeschakeld voor hun evenement zijn ook kosteloos geholpen met het afmelden. Rooijakkers schat dat zijn medewerkers 20 procent van hun tijd hebben gestoken in de hulpactie. En hij denkt aan meer initiatieven. Bedrijven en scholen helpen met het opzetten van videoconference bijvoorbeeld, in deze tijden van fysiek contact vermijden. ‘Mensen denken vaak dat dat een heel gedoe is, maar het is juist simpel en stabiel.’ Hij wil vrienden in de horeca helpen met het opzetten van een bestelsysteem, zodat ze toch nog iets met hun eten kunnen doen. Of ouderen in de buurt helpen met internetzaken. ‘Ik hoorde later dat het Rode Kruis daar ook mee bezig is. Misschien kunnen we aanhaken.’
‘Het gaat nu helemaal niet om mij, het gaat om een ander’
Rooijakkers wil niet ontkennen dat zijn bedrijf indirect door deze acties aan nieuwe klanten kan komen. ‘Zo werken die dingen toch. Altruïsme is nooit helemaal alleen maar voor die ander. Wie goed doet goed ontmoet, zeggen ze toch? Ik hoef me niet op de borst te kloppen, maar we doen als bedrijf regelmatig iets voor goede doelen. En dat zetten we dan dus ook niet op onze website.’
Hotelkamer voor het ziekenhuis
Ondernemer Lammert de Vries, eigenaar van Hotel de Wereld in Wageningen en Groot Warnsborn in Arnhem, is intussen al bezig met de volgende stap. Ook hij heeft het op dit moment niet makkelijk: annulering op annulering kreeg de hotelier de verwerken. ‘Maar ik ben gelijk gaan kijken wat ik zelf voor een ander kon doen. Nu de hotels toch leeg staan, heb ik ze aangeboden aan Ziekenhuis Rijnstate. Kijk, we zijn natuurlijk geen ziekenhuis, maar als de nood aan de man komt, zijn we beschikbaar voor hen. We hebben zalen en een grote keuken.’ Behalve duizenden positieve reacties op sociale media, reageerde ook iemand met ‘uitbuiten’. De Vries: ‘Het gaat nu helemaal niet om mij, het gaat om iets doen voor een ander.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert