17 JUN, 2024 • 17 JUN, 2024 • Weekbulletin

Even kennismaken met Patrick Bergman

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de medewerkers van VNO-NCW en MKB-Nederland beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Patrick Bergman, sinds 1 juni directeur organisatie en dienstverlening.  

 

Wie is Patrick Bergman?

‘Ik ben 54 jaar, getrouwd en woon met mijn vrouw, dochter van 21 en zoon van 19 in Zoetermeer. Na mijn studie bedrijfseconomie in Rotterdam kwam ik terecht in de ict-sector. Daar heb ik tien jaar lang financiële rollen gehad, een loopbaan die ik afsloot als financieel directeur bij de grootste werkmaatschappij van PinkRoccade. Daarna werd ik algemeen directeur van meerdere businessunits van KPN Consulting. De laatste 9,5 jaar werkte ik bij ondernemersvereniging FME, waar ik verantwoordelijk was voor de dienstverlening aan leden, data, ict en de projecten die we samen met onderwijsorganisaties, overheidsinstellingen en andere externe stakeholders opzetten voor leden.’

 

En nu dus de stap naar VNO-NCW en MKB-Nederland.

‘Ik beschouw deze baan als een heel mooie uitdaging. Al mijn ervaring en vaardigheden komen hier samen. Bij FME heb ik jarenlang gewerkt voor de belangen en het succes van de Nederlandse technologische industrie; bij VNO-NCW en MKB-Nederland is 90 procent van álle bedrijven in Nederland aangesloten. Het perspectief is dus veel breder. De langetermijnvisie van VNO-NCW en MKB-Nederland spreekt mij erg aan en heeft veel raakvlakken met de visie die we enige tijd geleden bij FME hebben opgesteld. Ik zet me graag in voor een ondernemersklimaat waarin een sterker verdienvermogen door grotere innovatiekracht en hogere productiviteit hand in hand gaat met maatschappelijke stabiliteit, waarbij ondernemers verantwoordelijkheid nemen voor een inclusief, duurzaam en weerbaar Nederland.’

 

Waar ga je je zoal mee bezighouden?

‘Tot mijn takenpakket behoren onder meer dienstverlening, projecten, lidmaatschapszaken, financiën, facilitair, ict en data. Het is mijn streven om data een grotere rol te geven in alles wat we doen. Data die we zelf verzamelen van en over de leden en sectoren, maar ook data van externe partijen, zoals CBS, CPB en de kamer van koophandel. Idealiter kunnen we daarmee niet alleen ontwikkelingen beschrijven en duiden, maar ook voorspellen. Zowel onze lobby als onze dienstverlening aan de leden zullen daarmee sterker en beter worden.’

 

Wat wil je nog meer bereiken?

‘Voorlopig ben ik vooral aan het ontdekken hoe de werkorganisatie ervoor staat en aan het luisteren naar de behoeften van de leden en de medewerkers. Uiteindelijk is het de bedoeling om de organisatie een stap verder te brengen en de dienstverlening nog beter op maat te maken voor de aangesloten branches. Het zit in het Nederlandse dna dat bedrijven zich verenigen, maar als brancheorganisatie en als koepel moet je je wel altijd blijven ontwikkelen en vernieuwen. Zorgen dat je relevant blijft en zichtbare toegevoegde waarde levert. Dat betekent dat je moet weten wat je leden willen en proactief moet inspelen op de ontwikkelingen in de maatschappij. Een lidmaatschap is niet meer vanzelfsprekend vandaag de dag. Maar dat is juist mooi, dat houdt ons scherp.’

 

Wanneer heb jij plezier in je werk?

‘Ik geloof heel erg in ‘samen resultaten halen’. Met elkaar krijg je zoveel meer voor elkaar. Zowel intern, in onze eigen organisatie, als extern, met de leden. Ik wil zorgen dat we goed luisteren naar de behoeften van onze leden en dat we elkaar beter weten te vinden, zodat we knelpunten en oplossingen kunnen delen. Ik breng graag verbindingen tot stand waar alle partijen blij van worden.’

mkb-nederlandvno-ncw