Even kennismaken met Irvette Tempelman

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
19-10-2020

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van MKB-Nederland en VNO-NCW beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Irvette Tempelman, die zich onder meer bezighoudt met privacy, consumentenbeleid en de regelgeving rond kunstmatige intelligentie.

 

Je bent sinds 1 september in dienst.

‘Dat is nog relatief kort, maar zo voelt het niet. Er spelen zoveel actuele kwesties waar ik meteen vol mee aan de slag ben gegaan… Het is een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden. Beginnen in coronatijd heeft voor- en nadelen. Wat betreft de inhoud ervaar ik geen enkele achterstand, het digitale overleg met de collega’s en externe mensen verloopt prima. Daarbij is het natuurlijk heel prettig en efficiënt om nu hier overleg te hebben en over een half uur virtueel in Brussel. In sociaal opzicht is het wel jammer. Ik mis de gesprekken aan de lunchtafel en bij de koffieautomaat, waar je je collega’s ook als persoon leert kennen.’

 

Vertel eens over je achtergrond.

‘Ik kom van NL Digital, de branchevereniging voor de digitale sector. Daarvoor ben ik tien jaar privacy- en IT-recht-advocaat geweest en daarvoor was ik docent aan het centrum voor recht en informatiemaatschappij van de Universiteit Leiden. Bij NL Digital en ook nu, bij MKB-Nederland en VNO-NCW, heb ik een andere positie dan als advocaat. Een advocaat moet werken met de wet zoals die is; hier zitten we meer ‘aan de voorkant’ van het wetgevingsproces. We proberen te zorgen dat wetten en regels praktisch uitvoerbaar zijn en niet gepaard gaan met al te veel kosten en administratieve lasten, zodat ze kunnen rekenen op draagvlak in het bedrijfsleven. Dat vind ik leuk.’

 

Waar ben je zoal mee bezig?

‘Deze zomer heeft het Hof van Justitie van de EU in de Schrems II-uitspraak een streep gehaald door het zogeheten privacyshield: een overeenkomst tussen de EU en de VS waarin de bescherming van persoonsgegevens van EU-burgers wordt geregeld als die in de VS worden ‘verwerkt’. Veel Nederlandse bedrijven hebben hiermee te maken omdat ze Amerikaanse software of clouddiensten gebruiken.

Voor de doorgifte van persoonsgegevens naar de VS – en andere landen buiten de EU – kunnen zij nog wel gebruikmaken van standaardovereenkomsten (SCC’s). Dat zijn contracten met leveranciers waarin staat hoe met persoonsgegevens wordt omgegaan en wie waarvoor verantwoordelijk is. Maar sinds de uitspraak van het Europese Hof moeten bedrijven er ook voor zorgen dat ze op de hoogte zijn van de wetgeving van het land waaraan de persoonsgegevens worden doorgegeven. Verzamelen de veiligheidsdiensten niet te veel persoonsgegevens, kan je als Europeaan terecht bij een instantie als er bijvoorbeeld sprake is van een datalek?

Dat is natuurlijk ondoenlijk in de praktijk. Daarom agenderen wij deze problematiek op nationaal en Europees niveau. Het is belangrijk dat de overheid voldoende praktische handvatten biedt aan het bedrijfsleven. Zeker ook voor de kleinere bedrijven, zoals bijvoorbeeld een mkb’er die een nieuwsbrief verstuurt via Mailchimp.’