Beste gemeenten, hulp bij schulden moet beter

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
21-04-2021

Een paar weken geleden liep ik door de winkelstraten van Deventer, met maar liefst 72 eenmanszaken. Gelukkig waren ze open voor click en collect. Het enthousiasme van de ondernemers raakte mij nog meer dan tevoren. Zeker omdat bij sommigen van hen de schulden ver boven het hoofd groeien.

Mijn waardering maakte echter snel plaats voor verontwaardiging, omdat ondernemers veel beter af zouden kunnen zijn als élke gemeente werk zou maken van deze doelgroep in de schuldhulpverlening.

 

Problematische schulden

Nog te veel denken gemeenten dat ondernemers zelfredzaam moeten zijn. Dit is nu juist een scheve gedachte. Door corona zijn ondernemers compleet door overmacht kopje onder gegaan. Bedrijven kennen problemen waar ze geen vat op hebben. Van de mensen met problematische schulden (schulden die niet binnen 3 jaar afgelost kunnen worden) is 1 op de 3 zzp’er.

Daarom moet schuldhulpverlening via de gemeenten veel laagdrempeliger. Al in 2018 merkte de Ombudsman op dat met name zzp’ers ten onrechte categorisch werden buitengesloten van schuldhulp. En de noodzaak van goede hulp is nu nog groter. Omdat de gemeenten destijds de zelfstandigen niet hielpen, ontbreekt nu de kennis om het structureel aan te pakken.

 

Schuldhulpverlening

Nog te vaak krijgt de ondernemer te horen: stop met je onderneming, dan kun je daarna schuldhulpverlening krijgen. Maar stoppen met de onderneming is het laatste waar men aan wil denken. Het is iemands ziel en zaligheid, het staat voor gedeelde trots en creativiteit. In de schuldsanering komen is al erg genoeg, maar ondernemen opgeven doet des te meer pijn. Daarom wil ik gemeenten verzoeken: sta open voor schuldenaren die zich tijdens de schuldsanering inzetten als zzp’er.

Het is belangrijk om écht het gesprek aan te gaan met ondernemers. Behandel ze niet als een nummer. Leer wat er onderhuids speelt, waar de behoefte ligt. Luister goed naar wat het bedrijf betekent en bied álle hulpmogelijkheden, zoals ook de WHOA. Stuur níet meteen aan op een faillissement. 

 

Geldfit

Dus gemeenten, luister en sta open voor de ondernemer. Zorg voor een goed ingerichte website met adequate informatie. Regel dat de kennis over de doelgroep op orde is, dat schuldhulpverleners worden getraind en waar tekort wordt geschoten: huur gespecialiseerde bureaus in of verwijs door naar Geldfit Zakelijk (onderdeel van de Nederlandse Schuldhulproute).

 

 

 

Lisa Kuijs

Beleidssecretaris sociale zaken

 

 

PS: De Ombudsman is in maart 2021 een nieuw onderzoek gestart, en heeft een meldpunt geopend