Bedrijven moeten hun klanten mogen bellen

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
03-05-2024

 

Minister Adriaansens van Economische Zaken heeft strengere regels aangekondigd voor telemarketing en verkoop aan de deur. Ze gaat hiervoor onderdelen van de Consumentenagenda aanscherpen. Zo wil de minister dat ook bestaande klanten niet meer gebeld mogen worden voor telemarketing. Aanbieders mogen dan niet meer bellen met een aanbod als een persoon of bedrijf klant is, of recent is geweest.

 

Stel je voor dat je al jaren bij dezelfde bakker komt, die de lekkerste koekjes van het hele dorp bakt. Omdat de zaken goed gaan, heeft hij z’n assortiment uitgebreid met gebakjes. Als jij weer in de winkel staat om lekkers in te slaan voor een verjaardagsvisite, wat zou je er dan van vinden als de bakker niets meldt over zijn nieuwe producten? Misschien denk je: wat dom van de bakker. Maar misschien ben je ook wel teleurgesteld of boos op de bakker: hij wéét toch dat ik gek ben op zoetigheid, en dat ik de visite altijd trakteer op zijn heerlijkheden?

 

Welnu, in de plannen van minister Adriaansens is dit precies wat staat te gebeuren bij telemarketing. Een internetprovider die belt met een aanbod voor een snellere verbinding, is dan illegaal bezig. Net als een medewerker van een krant die informeert of je misschien nog een keer een digitaal proefabonnement wil op het dagblad, dat jarenlang op de mat viel elke ochtend. Reden voor het aanscherpen van de regels is dat de Autoriteit Consument en Markt nu moeite heeft met het bestrijden van cowboys op de markt, die moedwillig de regels overtreden. 

 

Deze koekenbakkers verdienen een koekje van eigen deeg. Maar dat is niet wat het kabinet van plan is. De voorgenomen maatregelen komen er op neer dat qua marketing de koek op is voor alle bakkers van Nederland. Minister Adriaansens bakt ze wat ons betreft op dit punt veel te bruin.