5 MRT, 2024 • 5 MRT, 2024 •

Wet Chartaal Betalingsverkeer

Geachte heer/mevrouw,

 

Graag maakt MKB-Nederland, lid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, gebruik van de mogelijkheid om te reageren op de voorgestelde wijzigingen van de Wet op financieel toezicht, de Bankwet 1998 en de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 in verband met de goede werking van het chartale betalingsverkeer.

 

Voor ondernemers met een toonbank is betalingsverkeer een vitale infrastructuur. Veilig en betaalbaar contant geld kunnen afstorten en opnemen, in de nabijheid van de toonbank, zonder verstoringen door bijv. kapotte geldautomaten of gebrek aan personeel bij geldtransportondernemingen, zijn essentiële voorzieningen om te zorgen dat consumenten met contant geld kunnen betalen, als alternatief voor pinnen of andere opties.

 

Wij zijn verheugd dat dit wetsvoorstel borgt dat de tarieven van dienstverlening van het opnemen en storten van munten en bankbiljetten in euro’s worden gemaximeerd. Ook beoogt deze wet de continuïteit van de dienstverlening van geldtransporteurs te borgen. Dat is in een zeer geconsolideerde markt met maar één grote aanbieder cruciaal.

 

Ten aanzien van de voorgestelde wetswijziging hebben wij een aantal opmerkingen en suggesties:

  • De kosten voor de contant-geld-infrastructuur moeten eerlijk verdeeld worden.
    Wij stellen voor dat op termijn de 3 betrokken partijen ieder een gelijk deel betalen: toonbankinstellingen, banken en de maatschappij. Dat betekent dat de tarieven voor toonbankinstellingen de komende periode bevroren worden, totdat deze verhouding is gerealiseerd en dat ook de overheid deels meebetaalt aan deze vitale infrastructuur, gelet op het publieke belang ervan.
     
  • Het aanbod van geldtransportdiensten is te krap; van belang is dat belemmeringen voor aanbieders uit buurlanden worden weggenomen om meer aanbod te kunnen creëren en knelpunten in de dienstverlening eerder en beter gemeld worden bij DNB zodat bedrijfsvoering bij toonbankinstellingen niet in gevaar komt.
     
  • Veiligheid voor ondernemers en hun werknemers moet geborgd worden.
    Voor ondernemers is contant geld altijd gevaarlijk en fraudegevoelig. Dit leidt ook tot risico’s voor de 1,5 mln. mensen die werken bij winkels, horeca, tankstations, etc. We benadrukken het belang om veiligheid serieus mee te wegen in het gehele beleid voor contant geld in de nu diverse voorliggende voorstellen waaronder het Europese voorstel voor cash-acceptatieplicht en nationale wetsvoorstellen rond witwassen en de Guidance van DNB hiervoor. Wij vragen de invoering van de Guidance niet langer uit te stellen.
     
  • We zijn graag betrokken bij de nadere uitwerking van dit wetsvoorstel in een AMVB, waarin wij voorstellen onder meer de servicelevel afspraken in het Convenant Contant Geld vast te leggen. Hiervoor doen we alvast een aantal suggesties. Van belang is bovendien dat de proportionaliteit van alle regels tijdig geëvalueerd wordt.

 

Bovenstaande punten hebben we in de bijlage nader uitgewerkt. We zijn graag bereid een en ander nader toe te lichten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Leendert Jan Visser
Algemeen directeur MKB-Nederland

betalingsverkeer