13 JAN, 2022 • Weekbulletin

NLwerktaanwerk bouwt bruggen tussen werkgevers met een personeelsoverschot en -tekort

In december zijn VNO-NCW en MKB-Nederland het project NLwerktaanwerk gestart, met als doel werkgevers de weg te wijzen naar een oplossing van hun arbeidsmarktvraagstuk. Communicatieadviseur Mirjam de Graaf vertelt.

 

Waarom is NLwerktaanwerk nodig?

‘De directe aanleiding is de coronacrisis. Daardoor sneuvelen de laatste maanden steeds meer banen. Onze dienstverlening borduurt voort op NLwerktdoor, dat zich vooral richt op tijdelijke oplossingen. Dit project begint ook door werkgevers met een acuut probleem te helpen. Maar uiteindelijk moet het bijdragen aan een arbeidsmarkt met werkzekerheid in plaats van baanzekerheid. Dat is nodig, want door onder meer digitalisering en de energietransitie verdwijnen er banen en komen er weer andere bij.’

 

Wat hebben werkgevers eraan?

‘Werkgevers die de mensen die ze moeten laten gaan naar werk willen doorgeleiden, kunnen contact opnemen via onze helpdesk. Dan belt een regisseur binnen één werkdag terug om het probleem te inventariseren. Ze kijken met wie ze je kunnen verbinden: bijvoorbeeld een ander bedrijf, regionaal mobiliteitsteam of werkgeversservicepunt. Er zijn negen regionale regisseurs die de situatie en bedrijven in hun omgeving goed kennen. Ook bedrijven die juist een oplossing zoeken voor een personeelstekort, kunnen terecht bij de helpdesk.’

 

Wat doet NLwerktaanwerk nog meer?

‘We willen werkgevers ook inspireren met informatie over collegiale in- en uitleen, routekaarten naar werk in andere sectoren en voorbeelden van creatieve oplossingen. Er staan er al wat op de website en er komen er nog veel meer bij. We gaan niet het wiel opnieuw uitvinden, maar gebruiken wat er al is. Bijvoorbeeld de kansberoepen van UWV en de coronatools van VNO-NCW en MKB-Nederland. Want niet alle werkgevers weten die mogelijkheden te vinden. Of ze weten niet waar te beginnen.’

 

Wat houdt zo’n routekaart in?

‘Daarmee brengen we in beeld wat voor werk er in een bepaalde sector is. Niet met vacatures, maar aan de hand van de eigenschappen en competenties die je nodig hebt voor het werk. Ook noemen we de beschikbare scholingsmogelijkheden. Sommige werkgevers leiden zelf mensen zonder startkwalificatie op. Door op deze manier naar werk te kijken, ontstaan onverwachte mogelijkheden. Zo heeft Fokker nagelstylistes aangenomen om onderdelen af te lakken.’

 

Hoe kunnen leden en branches meehelpen?

‘Het is mooi als zij ons voeden met succesvolle manieren om mensen van werk naar werk te helpen, en ook met suggesties of knelpunten. Ook dat kan via de helpdesk.’

 

Wat is jouw advies aan werkgevers?

‘Maak gebruik van onze dienstverlening. Ook als je niet zeker weet of er in je bedrijf banen verdwijnen, is het handig om alvast te sparren.’

 

Meer weten? Kijk op NLwerktaanwerk of e-mail de helpdesk.

arbeidsbemiddelingarbeidsmarktarbeidsmobiliteit