8 DEC, 2021 • Column
Gebrek aan stageplaatsen in de zorg? Dit kan de oplossing zijn
Het is een ware catch-22: door personeelstekorten in de zorg is goede stagebegeleiding moeilijk te regelen, waardoor nieuwe aanwas stokt. En zo wordt het nóg drukker voor zorgmedewerkers. Toch moet er iets gebeuren, want zonder nieuw personeel loopt de zorg vast. Corona heeft de nood blootgelegd in deze sector en ik verwacht dat het in de toekomst, mede door de vergrijzing, onverminderd alle hens aan dek blijft.
Stagebegeleiding is niet altijd optimaal
Voor mbo’ers die stage willen lopen in de zorg is met name het begin moeilijk. De druk is hoog, je komt heftige zaken tegen op de werkvloer en de begeleiding is niet altijd optimaal. Het ‘afbreuk-risico’ is dus groot. Áls je al een stageplek vindt.
Bij het ROC Amsterdam werken ze al aan een oplossing. Daar loopt een pilot om mbo-stages in de zorg te begeleiden. Het project wordt breed gedragen door zorgbranches, mbo-instellingen en werkgeversorganisaties. De mbo-stagiaires krijgen praktijkbegeleiding van onder meer docenten en (oud)zorgmedewerkers. Met hen bespreken zij zaken als voortgang, het behalen van leerdoelen en het leerplan.
Eerste jaar van mbo-zorgstage is kwetsbaar
Het ontlast de zorg enorm om dit deel van de stage uit te besteden, zodat er op de leer-werkplek meer ruimte is voor ‘coaching on the job’. Het is een succesvolle pilot, kan ik melden. Deze is pas net gestart en er zijn nu al zo’n 40 extra stageplekken ingevuld. Het ROC Amsterdam krijgt niet alleen meer studenten, ze blíjven ook. Het bewijs dat een school in staat is om dat eerste kwetsbare jaar van de mbo-zorgstage over te nemen.
Opschalen naar meer opleidingsinstellingen
Ik zie alleen maar winnaars; het aantal stageplekken neemt toe, de mbo’ers krijgen betere persoonlijke begeleiding en de zorginstellingen worden ontlast. Het mag dus niet bij deze pilot blijven. Het is tijd voor de volgende stap, de opschaling naar andere opleidingsinstellingen. Meer zorginstellingen kunnen daarvoor de samenwerking aangaan met hun regionale opleidingscentra.
Uitbreiding van pilot kost geld
Maar ook de overheid moet bijspringen. Voorzetting en uitbreiding van deze aanpak kost geld. De pilot in Amsterdam kost 3,5 miljoen voor 3 jaar. 400 studenten kunnen hiermee nu wel een stageplaats krijgen en dat zou zonder extra investering niet zijn gelukt. Het ministerie van VWS zal hier moeten helpen om deze noodzakelijke stap mogelijk te maken. Om zo goede zorg nu en in de toekomst te kunnen garanderen.
Gertrud van Erp
Beleidssecretaris onderwijs