Online platforms krijgen meer verantwoordelijkheden voor consumentenrechten

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
13-07-2020

Online platforms krijgen in Europees verband meer (wettelijke) verantwoordelijkheden voor hun consumenten. Dat kondigt staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) in een Kamerbrief aan. Bijna driekwart van de Nederlanders (ver)koopt, ruilt of deelt over de hele wereld producten en diensten via online platforms. Het kabinet vindt het daarom tijd dat deze grenzeloze markt een gelijk speelveld krijgt als het gaat om consumentenrechten en productveiligheid.

 

Niet alleen aanbieders

Nu ligt de verantwoordelijkheid vaak nog uitsluitend of grotendeels bij de aanbieder van producten en diensten op een platform. Nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat ook de platforms verantwoordelijkheid krijgen. Dat moet niet alleen gelden voor Nederlandse platforms, maar voor de hele Europese Unie én voor platforms van buiten de EU die zich richten op de Nederlandse of Europese markt. Op die manier ontstaat er een gelijk speelveld.

 

"Het kopen en verkopen via een online platform moet qua consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op het winkelen in bijvoorbeeld een supermarkt. De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft een klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel. Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet ook online gaan gelden", schrijft Keijzer.

 

Verantwoordelijkheid

Het past bij een inmiddels volwassen sector om tot afdwingbare afspraken komen, bijvoorbeeld over informatie geven, over wie verantwoordelijk is voor consumentenregels als bedenktijd, productveiligheid en over de rol van een platform bij klachten. Uitgangspunt daarbij zou moeten zijn: hoe groter de betrokkenheid van het platform bij de transactie, hoe groter de verantwoordelijkheid.

 

Bouwen aan vertrouwen

Vertrouwd online (ver)kopen is niet alleen afhankelijk van eventuele nieuwe maatregelen. Het gaat ook om het bouwen aan (consumenten)vertrouwen. Onder deze noemer hebben negen Nederlandse platforms (bol.com, Booking.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah) en het ministerie van EZ een aantal praktijkvoorbeelden in kaart gebracht van hoe online platforms werken aan consumentenvertrouwen. Het document kan als inspiratie dienen voor (startende) online ondernemers om verbeteringen door te voeren op hun platform.

 

Advies directe import

Eind juni heeft de SER-Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) een advies uitgebracht over de problematiek rond directe import, waarbij een consument (via een online platform) rechtstreeks bij een buitenlandse fabrikant koopt. De CCA doet 24 aanbevelingen voor onder andere (extra) verantwoordelijkheden voor platforms, voor de naleving van de regels rond productveiligheid en consumentenbescherming, voor de informatievoorziening en voor het verwijderen van en waarschuwen voor onveilige producten.