Conjunctuurinformatie: Consumenten besteden meer

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
27-01-2020

Consumenten hebben in november 1,3 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ze gaven onder andere meer uit aan personenauto's, woninginrichting en huishoudelijke apparaten.

 

De uitgaven aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, gingen op jaarbasis ook omhoog. Uitgaven aan diensten vormen ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen. De groei in november was overigens kleiner dan in oktober, van 1,7 procent op jaarbasis. Volgens de zogeheten consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door huishoudens in januari gunstiger dan in november

 

Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks

De stemming onder consumenten verandert nauwelijks. Het consumentenvertrouwen komt in januari uit op min 3. Dat was een maand eerder nog min 2. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is nagenoeg hetzelfde. Met min 3 ligt het consumentenvertrouwen in januari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op min 4 staat. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.

 

Huizenprijzen stijgen nog steeds

De huizenprijzen in Nederland zijn vorig jaar opnieuw flink gestegen, maar niet zo hard als een jaar eerder. Volgens het CBS en het Kadaster werden bestaande koopwoningen gemiddeld 6,9 procent duurder. In 2018 bedroeg de gemiddelde prijsstijging nog 9 procent.

 

In het vierde kwartaal stegen de prijzen wat minder snel. Bestaande woningen waren in de laatste drie maanden van 2019 gemiddeld 6,2 procent duurder dan een jaar eerder. Het aantal verkopen lag 5,6 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2018. In totaal zijn er ruim 218.000 woningen van eigenaar gewisseld in 2019, nagenoeg evenveel als in 2018.

 

Vooral huiseigenaren in de provincie Groningen zagen hun woningen het afgelopen kwartaal in prijs toenemen. Een gemiddeld woonhuis werd daar 8,4 procent duurder dan een jaar geleden: de sterkste stijging in veertien jaar tijd. In de overige provincies lag de prijsstijging in het vierde kwartaal tussen de 5,4 en 7,4 procent. Van de vier grote steden stond Utrecht aan de kop. Daar dikten de huizenprijzen met bijna 8 procent aan. In Amsterdam was de stijging juist het laagst met slechts 3,4 procent.

 

Investeringen 4 procent hoger

In november is op jaarbasis meer geïnvesteerd in materiële vaste activa, hoewel de stijging kleiner was dan in oktober. In november stegen de investeringen met 3,7 procent, tegenover een toename van 5,6 procent in oktober. In september bedroeg de toename nog 8,2 procent.

 

De toename van 3,7 procent is ook in dit geval vooral te danken aan hogere investeringen in vliegtuigen, machines en personenauto's. De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. November 2019 had één werkdag minder dan november 2018. Volgens het CBS zijn de condities voor de investeringen in januari gunstiger dan in november.

 

Omzet Europese webwinkels stijgt 20 procent

Nederlandse consumenten gaven in het derde kwartaal van 2019 20 procent meer uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. In totaal werd er 455 miljoen euro uitgegeven bij de Europese webwinkels over de grens. Het CBS geeft aan dat de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels een relatief klein aandeel zijn van de totale consumptieve bestedingen. Zo ging het in 2018 om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelomzet.

 

In het tweede kwartaal van 2019 werd een piek behaald: 501 miljoen euro aan bestedingen bij Europese webwinkels. De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren lagen in het derde kwartaal van 2019 17,5 procent hoger. Bij echte webwinkels ging het om een stijging van 15 procent en bij multichannelers lag de internetomzet 22 procent hoger.