BusinessEurope vraagt aandacht voor transport van goederen in de EU tijdens coronacrisis

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
06-04-2020

Het Europese bedrijfsleven heeft een aantal zorgen over het goed functioneren van het transport van goederen binnen de Europese Unie. Daarom kwam BusinessEurope vrijdagmiddag met een statement gericht aan de EU-lidstaten en de Europese Commissie om deze zorgpunten te adresseren.

 

In het licht van de corona crisis is het belangrijker dan ooit dat medische hulpgoederen geproduceerd en geleverd kunnen worden en daarvoor zijn goed werkende logistieke ketens van vitaal belang. Meerdere Europese landen hebben, om verdere verspreiding van het virus te beperken, extra maatregelen ingevoerd aan de grens. En hoewel het vervoer van goederen in de meeste gevallen doorgang vindt, wordt het vrachtvervoer in de praktijk toch gehinderd.

 

Wij zijn daarom erg blij met de richtsnoeren die onlangs door de Europese Commissie zijn opgesteld. Met name het invoeren van 'green lanes', waarmee het vrachtvervoer sneller de grens over kan, is uiterst belangrijk om vertraging te voorkomen. In  het statement aan de EU-lidstaten roept BusinessEurope op om de praktische implementatie van 'green lanes' goed uit te voeren en benadrukt dat oponthoud aan de grens beperkt moet blijven tot een maximum van 15 minuten; want zelfs die 15 minuten vertraging aan de grens kan al zorgen voor een vertraging van 24 uur in de logistieke planning.

 

Bureaucratie moet in de nieuwe situatie tot een minimum beperkt worden- dus niet een nieuw papiertje per land- en wij zien het liefst dat elektronische documenten ook geaccepteerd worden. Ook moet er aandacht zijn voor de behandeling van chauffeurs en ander logistiek personeel. Niet alleen verplichten sommige landen chauffeurs om 14 dagen in quarantaine te gaan- wat uitvoering van het werk onmogelijk maakt- ook lopen chauffeurs onderweg of bij levering van producten vaak tegen praktische problemen aan uit angst dat zij het virus meebrengen.

 

Daarnaast is het voor het transport noodzakelijk dat voldoende faciliteiten langs de weg geopend zijn, zoals tankstations. Niet alleen moeten vrachtwagenchauffeurs onderweg kunnen tanken, het is voor de werkomstandigheden van hen ook belangrijk dat zij onderweg kunnen eten, naar het toilet gaan en de handen kunnen wassen.

 

Er gebeurt gelukkig al heel veel om transport tussen de lidstaten te vergemakkelijken. Zo zijn op veel plekken de regels rond rust- en rijtijden aangepast en zijn reisverboden opgeschort. Dit maakt het makkelijker voor transportbedrijven om hun zo noodzakelijke taken uit te voeren. Wij hopen dat de EU-lidstaten aandacht blijven houden voor het vervoer van goederen en aan de slag gaan met de problemen die in  het statement van BusinessEurope gesignaleerd worden.

Lees meer over

Nieuwsbrief Blik op Europa

Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief 'Blik op Europa' met de standpunten van VNO-NCW en MKB-Nederland op actuele EU-dossiers.