17 MRT, 2021 • Actueel
Waarom mag deze theaterproducent nog steeds niet aan de slag?!
Wat als je zaak al bijna een jaar noodgedwongen dicht is vanwege corona? Hoe kijk je dan naar de toekomst? En houden deze ondernemers hun hoofd überhaupt nog boven water? In een korte serie spreekt Forum deze ondernemers. Vandaag theaterproducent Fred Boot (bekend van De soldaat van Oranje): ‘Deze machteloosheid maakt zelfs mij moedeloos.’
Even speelde hij met het idee om een soort theatersafari op te zetten over de voormalige vliegbasis waar het theater staat. Om toch nog wat inkomsten te genereren en de cast en crew te kunnen laten werken. Bezoekers zouden dan per auto langs scenes uit de musical Soldaat van Oranje rijden. Met Polygoonjournaal commentaar vanuit de autoradio. ‘Maar ja, dat zou ook om investeringen vragen en dat kan nu natuurlijk niet. Dat zou economisch niet verantwoord zijn’, vertelt theaterproducent Fred Boot.
Wie is Fred Boot? Theaterproducent Fred Boot (NEW productions) is bekend geworden met onder meer De soldaat van Oranje. Voor de coronacrisis werkte er 160 man aan zijn producties. Nu heeft hij nog 31 medewerkers over.
Boot is directeur en producent van NEW Productions, bekend van Soldaat van Oranje – De Musical. De voorstelling staat inmiddels een jaar op pauze. De onderneming lijdt, ondanks overheidssteun, fors verlies. Normaal gesproken werken er 160 mensen aan een productie, er zijn er nu nog 31 mensen over. ‘We hebben flink bezuinigd om de vaste lasten zo laag mogelijk te houden, tijdelijke contracten zijn niet verlengd, er zijn loonoffers gebracht en de huur van ons kantoor in Amsterdam is opgezegd’, legt de directeur uit. ‘We draaien vrijwel geen euro omzet, dus net als iedereen in de sectoren teren we in op het eigen vermogen. Dankzij onze bezuinigingen en de overheidssteun kunnen we het nog even volhouden, maar eigenlijk zou meer steun nodig zijn voor onze sector.’
‘elke week loop ik tonnen omzet mis’
De 55-jarige ondernemer heeft de sfeer in de theaterwereld zien veranderen. ‘In het begin was iedereen strijdbaar en werd er gekeken naar wat nog wèl kon. Er was veel samenwerking met gesubsidieerde schouwburgen, met evenementen, met de sportsector. We hebben met de verschillende brancheverenigingen talloze protocollen opgesteld, voor backstage, voor het publiek, om genoeg mensen in één ruimte te krijgen. De sectoren wisselden onderling al die kennis uit.’
Wil je meer weten over de protocollen voor theaterproducenten en de afspraken die de Vereniging Vrije Theater Producenten verder maakte, kijk dan op de website van de brancheorganisatie.
Die samenwerking is gebleven, en Boot noemt dat als een van de goede dingen die corona heeft opgeleverd, maar in het najaar zag hij de strijdbaarheid veranderen. ‘Als je hard werkt, dan wil je resultaat zien. Zo zit ik als ondernemer ook in elkaar. Maar door corona, dus buiten je schuld om, levert al dat harde werken niet altijd evenveel op. En dat slurpt energie’, blikt Boot terug. ‘Ik ben een zeer optimistisch mens, maar van die machteloosheid werd ik zelfs soms moedeloos en lethargisch.’
Geen beperkingen, anders komen we niet uit de kosten
De fieldlabs, waarbij ook voorstellingen werden gespeeld voor publiek dat werd getest, gaven Boot weer wat ‘moed en perspectief’. Het heeft echter (nog) niet geleid tot een opening van theaters. En een gedeeltelijke openstelling helpt Boot niet veel. ‘Soldaat van Oranje móet voor volle zalen worden gespeeld, een 65 procent bezetting is wel het minimale. Als je je moet houden aan social distancing en mensen 1,5 meter uit elkaar zet, dan komen de meeste zalen niet verder dan een derde bezetting en krijg je de zaal niet vol genoeg om uit de kosten te komen. We lopen tonnen omzet per week mis.’
Waarom liet hij begin september dan toch 300 mensen binnen in Theater Hangaar in Katwijk, terwijl Soldaat van Oranje vóór corona dagelijks voor 1100 mensen werd opgevoerd? Boot: ‘Dat kan je meer als statement zien. Naar de overheid, naar de medewerkers en ook om het vertrouwen van het publiek te krijgen dat het veilig kan. Er was veel waardering voor, maar zoiets is financieel niet langdurig haalbaar.’
Hele theaterwereld hard geraakt, niet alleen producenten
Boot wil benadrukken dat het sluiten van producties meer bedrijven raakt dan alleen NEW Productions. ’80 procent van degenen die in het theater werken, is zzp’er. Die willen ook een factuur kunnen sturen. Wat dacht je van de mensen van het licht en geluid? Die verdienen nu niks. Of taxichauffeurs, busvervoerders? Het raakt elkaar allemaal.’
Wat gebeurt er nu in de onderneming? Boot: ‘We zoomen ons suf. We hebben draaiboeken gemaakt voor de heropening van het theater en het weer opstarten van onze voorstelling. Maar eigenlijk hadden we op 10 maart in Londen moeten staan voor de première van Soldier of Orange – The Musical tegenover London City Airport. Dat ging natuurlijk niet door.
We waren daarnaast bezig met plannen voor de bouw van een theater in Almere voor onze nieuwe voorstelling Nieuw Amsterdam, over het ontstaan van New York. Hebben we de pauzeknop voor moeten induwen.’ Die nieuwe voorstelling komt er zeker, weet Boot, het is dus ‘niet voorbij’, maar de theaterproducent herhaalt dat de zalen snel open kunnen én moeten. ‘Er zijn 50.000 mensen die een voucher hebben voor Soldaat. De datum wanneer ze die kunnen gebruiken, is steeds verder doorgeschoven. We willen niet dat hun geduld opraakt.’
‘het is ook belangrijk dat de consument weer vertrouwen krijgt’
Zelfs al besluit de overheid vandaag dat alles weer open mag, dan gaat het Boot en zijn team ‘ongeveer drie maanden’ kosten om Soldaat van Oranje weer op te schalen. ‘Zoiets kost tijd, je moet bijvoorbeeld weer gaan casten. We staan er echt niet de volgende dag.’ De ondernemer vermoedt dat vaccineren de oplossing gaat bieden, maar in het begin zal het ‘nieuwe normaal’ er in de theaters toch iets anders uitzien. ‘De protocollen die je bij de fieldlabs zag, zullen nog even blijven. Het is ook belangrijk dat de consument weer vertrouwen krijgt om naar het theater te komen. Al weet ik dat een hele grote groep mensen staat te springen om weer eens een mooie voorstelling bij te wonen.’
In september deed de geboren Groninger al ervaring op met corona-proof voorstellingen spelen. Want dansen en zingen tegelijk, dat mocht niet, dus werd er in een enkele scène geplaybackt. Het orkest, de cast en de crew waren fysiek zoveel mogelijk gescheiden. Achter de coulissen ging één persoon voor iedereen iets te drinken halen, zodat het aantal bewegingen beperkt bleef. Maar Boot wil en hoopt dat het straks gewoon weer voor volle zalen is, mensen naast elkaar en geen beperkingen voor de acteurs. In bekende én eindelijk weer nieuwe musicals.
Producties liggen stil, ondernemers stoppen. Boris van der Ham ziet hoe moeilijk producenten het hebben. Is het niet tijd de zalen open te gooien, vraagt de voorzitter van de Vereniging Vrije Theaterproducenten zich hardop af? Lees hier het hele interview met Boris van der Ham
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert