Door alle protesten zou je het bijna vergeten: uitbreiding Lelystad Airport heeft ook veel voordelen. Jaja… Ja, serieus dus en deze ondernemers kunnen precies vertellen waarom.
Felle discussies over vliegroutes, onenigheid over welke vliegtuigmaatschappijen thuishoren op Lelystad Airport en welke op Schiphol, gedoe over geluidsberekeningen. Het gemor over de uitbreiding van Lelystad Airport overheerst de laatste tijd de berichtgeving in de media. Daardoor zou je bijna vergeten dat de ontwikkeling van het rustige polderbaantje tot een volwaardige luchthaven ook veel voordelen biedt. Jop Fackeldey, wethouder Economische Zaken bij de gemeente Lelystad, is een van de velen die de positieve impact wél (willen) zien. Hij heeft de recente discussies over de vliegroutes van het ‘nieuwe’ Lelystad Airport met verbazing aangehoord. ‘Die discussies zijn al eens eerder gevoerd, in de aanloop naar het Luchthavenbesluit. En dat besluit ligt er inmiddels alweer zo’n twee jaar.’ Fackeldey is nu een jaar of tien betrokken bij het luchthavenproject in de provincie Flevoland. En hij heeft hoge verwachtingen van de uitbreiding van Lelystad Airport. De uitbreiding Lelystad Airport zorgt namelijk voor flink wat nieuwe economische activiteit in de regio. En dat is nu al merkbaar. Kijk maar naar de verlenging van de start- en landingsbaan van de luchthaven en de aanpassing van het wegennet rond Lelystad, zegt hij. ‘Het gaat hier om grote klussen die normaal alleen door grotere bedrijven kunnen worden uitgevoerd. Maar dankzij afspraken tussen opdrachtgever Lelystad Airport, hoofdaannemer Dura Vermeer en luchtvaartdienstverlener Viggo komt een deel van dat werk alsnog terecht bij kleinere bedrijven uit de regio. Een mooie ontwikkeling.’
Om even een idee te geven: zo wordt er gebouwd aan Lelystad Airport
Uitbreiding Lelystad Airport en bereikbaarheid
Behalve het wegennet rond Lelystad wordt ook het openbaar vervoer opgewaardeerd. Zo gaan er meer treinen rijden richting Lelystad en komt er een busbaan voor een snelle OV-verbinding tussen het treinstation en de luchthaven. Dat is goed voor de bereikbaarheid en daarmee voor de aantrekkelijkheid van Lelystad Airport als vestigingslocatie. Bijvoorbeeld voor luchtvaartgerelateerde onderhouds- en reparatiebedrijven. Maar volgens Fackeldey stimuleert het ook de bedrijvigheid buiten het terrein van Lelystad Airport. ‘Lelystad was al in trek bij logistiek dienstverleners. En ik verwacht dat die ontwikkeling alleen maar doorzet. Al was het maar omdat we veel concurrerend geprijsde bouwgrond in de aanbieding hebben.’ Een van de bedrijven die recent heeft toegehapt is het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van merken als Zara. Dat bedrijf laat op bedrijventerrein Larserpoort een Europees distributiecentrum bouwen. Het krijgt een grondoppervlak van 35 hectare, met de mogelijkheid om nog flink uit te breiden. Inditex verwacht dat het distributiecentrum – kosten ruim 100 miljoen euro – in eerste aanleg werk gaat bieden aan 400 mensen. ‘Maar het kunnen er veel meer worden’ , benadrukt de wethouder. ‘En dit is nog maar de extra werkgelegenheid door de vestiging van één nieuw bedrijf.’
Uitbreiding Lelystad Airport en nieuwe bedrijvigheid
Nog voordat de eerste spade voor de uitbreiding van Lelystad Airport de grond in ging, besloot Jeroen Mast zijn bedrijf naar die luchthaven te verhuizen. Mast is directeur-eigenaar van Specto Aerospace, een bedrijf gespecialiseerd in de reparatie van composiet vliegtuigonderdelen. Hij begon zijn onderneming in 2004 ook al heel bewust op een luchthaven: op het terrein van het voormalige marinevliegkamp Valkenburg bij Leiden. ‘Ik vind dat je als technisch bedrijf met een link naar de luchtvaart niet geloofwaardig overkomt als je ergens op een willekeurig bedrijventerrein naast een groentegroothandel zit. Je hoort gewoon in de buurt van een vliegveld te zitten.’ Toen hem duidelijk werd dat de bedrijvigheid op Valkenburg – inclusief zijn bedrijf – moest wijken voor woningbouw, hoefde hij niet lang na te denken over het aanbod dat hij uit Lelystad kreeg. Alleen al de scherpe vierkante meter-prijs van de grond rond Lelystad Airport. Inmiddels is Specto Aerospace alweer drie jaar gevestigd op het luchthaventerrein. ‘We werken in een geconditioneerde omgeving’, vertelt hij tijdens een rondleiding door een grote hal vol hightech apparatuur.
‘Een bedrijf als het onze hoort hier gewoon’
‘Temperatuur en luchtvochtigheid zijn mede bepalend voor de kwaliteit van ons werk.’ Hij wijst op de gehavende neuskegel van een vliegtuig. ‘Het lijkt alsof er met een mitrailleur op is geschoten. Maar het ding is getroffen door een zware hagelbui.’ Vlak naast de doorzeefde neuskegel ligt een vergelijkbaar, gerepareerd exemplaar klaar voor verzending naar de klant. ‘Veel werk gebeurt hier.’ Dat Lelystad Airport relatief dicht bij Schiphol ligt komt ‘m niet alleen uit imago-overwegingen goed uit. ‘Veel van onze klanten zitten op Schiphol of vliegen op die luchthaven. In de paar jaar dat we hier nu zitten, heb ik gemerkt dat de afstand tussen beide luchthavens geen enkel probleem is. Van de uitbreiding van Lelystad Airport verwacht Mast geen grote voordelen. Dat is ook niet de reden geweest om te verhuizen naar de Flevopolder. ‘De kans dat hier een vliegtuig aan de grond komt te staan met een probleem waarvoor wij de oplossing kunnen bieden, is ongeveer net zo groot als de kans dat je pal naast de garage pech krijgt met je auto.’