11 DEC, 2019 • Interview

VR-game tegen chronische pijn: 'We moeten af van veilig en gezellig'

Margryt Fennema zag in Nieuw-Zeeland hoe creatief mensen daar met de zorg omgaan. Terug in Nederland ontwikkelde ze een VR-game voor mensen met chronische pijnklachten. ‘Mijn generatie gelooft in een maakbare wereld. Ik ook – we kunnen heel veel voor elkaar krijgen als we ervoor gaan.’

Het was een universitaire studie in Nieuw-Zeeland die Margryt Fennema (25) liet ervaren hoe groot de rol van technologie kan zijn in de zorg. Niet alleen uit innovatiedrift, maar ook uit noodzaak. ‘Nieuw-Zeelanders moeten wel’, legt Fennema uit. ‘Er wonen maar vier miljoen mensen op een groot eiland, die een hoge welvaartsstandaard gewend zijn uit Europa. Veel eerder dan hier deden ze daar al supervisie op operaties via internet.’ In Nederland heerst af en toe een cultuur van ‘veilig’ en ‘gezellig’, zeg Fennema. ‘De noodzaak is misschien niet heel hoog, want de zorg is toch goed? Terwijl die noodzaak wél zien en voelen, voor creativiteit zorgt. En die creativiteit brengt de zorg juist verder.’

4 ondernemers die de wereld mooier makenRijk worden? Nee, ‘wat je dóet definieert je als mens, niet hoe rijk je sterft.’ Vier jonge ondernemers laten in een korte Forum-serie zien dat je kunt ondernemen én de wereld ook een beetje mooier kunt maken. ‘Ik kan invloed uitoefenen op andersmans leven. Liefde en aandacht geven. Dáár doe ik het voor.’ Vandaag deel 1: Margryt Fennema. Zij ontwikkelde een game tegen chronische pijn.

Gamen tegen chronische pijn

Samen met haar compagnon, GZ-psycholoog Louis Zantema, ontwikkelde Fennema na haar afstuderen VR-game Reducept voor patiënten met chronische pijn. Die doelgroep leerden Zantema en Fennema kennen op de pijnpoli van het Medisch Centrum Leeuwarden. Zantema werkte daar als psycholoog, en Fennema deed een afstudeeronderzoek.

‘Een blije patiënt motiveert me enorm’

‘Veel mensen met chronische pijn stoppen met werken of kunnen hun sociale leven niet meer inrichten zoals ze willen’, zegt Fennema. ‘De bereidwilligheid om de game te proberen is daarom groot. En kan het verschil maken tussen thuiszitten, of weer aan het werk kunnen. Eén op de vijf volwassenen heeft chronische pijnklachten, en die wil ik helpen.’ In de game maken patiënten een reis door hun eigen lichaam, en trainen ze hun brein om pijn beter te reguleren. ‘Psychologische en educatieve strategieën hebben bewezen invloed op hoe je pijn ervaart’, legt Fennema uit. ‘En patiënten daarin trainen, kan het verschil maken tussen slecht leven met je pijn en met de pijn kunnen omgaan.’

Hoe werkt die VR-game nou eigenlijk?

https://youtube.com/watch?v=OCncMBk9RW0

Fennema behoort tot de generatie jongeren die gelooft in een bepaalde maakbaarheid van de wereld. En juist vanwege die maakbaarheid, gelooft dat ze zélf de lat neer kan leggen. ‘Maakbaarheid zie ik dus niet als een self centered principe: het gaat niet om mij als persoon’, zegt Fennema. ‘Het gaat mij erom dat ik veel invloed kan uitoefenen op het beter maken van andermans leven. Want als je iemand veel liefde en aandacht geeft, kan die persoon dat óók weer doen voor een ander. Daar doe ik het voor. Een blije patiënt motiveert me enorm.’

De kracht van een experiment

De kracht van experimenteren en nieuwe stappen durven te zetten in de zorg maakte Fennema mee toen haar moeder ernstig ziek werd, een jaar of vijf geleden. ‘Mijn moeder mocht mee doen aan een trial voor nieuwe medicatie’, blikt ze terug. ‘En bij haar heeft die trial gewerkt. Je hoort en leest heel veel negatieve verhalen over marktwerking in de zorg en over medicijnfabrikanten, maar die hebben er dus wel voor gezorgd dat mijn moeder er nog is.’

Veel artsen die met het product werken, zijn enthousiast. En dat heeft niks met leeftijd te maken, zegt Fennema. ‘Misschien zijn het juist oudere artsen en onderzoekers die al zoveel vertrouwen hebben in werkzame behandelingen, dat ze nieuwe stappen durven te zetten.’ Intussen is de game omarmd door Nederlandse én buitenlandse zorgverleners. En zal die volgend jaar ook buiten de ziekenhuizen online te koop zijn, met én zonder VR-bril. De volgende missie: alle zorgverzekeraars meekrijgen. Want die zijn nog het meest risico-avers. Een reisje naar Nieuw-Zeeland maken, dan maar?

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Margryt Fennema (Reducept): 'In Nederland heerst af en toe een cultuur van 'veilig' en 'gezellig''

Margryt Fennema (Reducept): ‘In Nederland heerst af en toe een cultuur van ‘veilig’ en ‘gezellig”
Foto: Mark Horn

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

interviewjonge ondernemersondernemerschapstartuptechnologievirtual realityzorg