19 NOV, 2015 • Omslag

Tinderen met startups

Wie de liefde van zijn leven zoekt op Tinder swipet naar links (lijkt me niets) of naar rechts (daar wil ik wel mee daten). Maar wat nu als je als startup de liefde van een groot bedrijf zoekt? Een metgezel om mee te vernieuwen en mee door te groeien. Hoe vind je die dan?

Op de How To Get There Summit van 19 november in Rotterdam, georganiseerd door het Erasmus Center for Entrepreneurship, ontmoeten zo’n tweehonderd startups innovatiemanagers van grote bedrijven. Door middel van speeddating kijken ze wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Het is één van de vele startup- evenementen die dit jaar in Nederlands plaatvinden. Alle initiatieven worden samengebracht in de StartupDelta met Neelie Kroes als boegbeeld.

Deze vijf startuppers zijn op zoek naar een ‘Tinder’-match.

  Welk bedrijf wil met mij eigen betaalomgeving opzetten?

Igor Kluin / MonyQ

Wat mij betreft is de financiële industrie gedateerd. Daar speelt MonyQ op in. Wij leveren twee diensten. Ten eerste een online financieel archief, waar gebruikers documenten zoals facturen en belastingoverzichten kunnen bewaren. De tweede dienst is een eigen betaalpas, waarbij de gebruiker limieten kan stellen voor bijvoorbeeld boodschappen doen en uitgaan. Die kun je gebruiken naast je bestaande rekening, maar ik hoop vooral dat mensen het aandurven om bij hun bank weg te gaan en over te stappen op MonyQ. Wat we nu nodig hebben, is schaal. We zoeken daarom bestaande bedrijven om bijvoorbeeld co-branded een betaalomgeving aan te bieden aan hun klanten. Of een bedrijf dat medewerkers meer inzicht in hun financiën wil geven. We lanceren straks ook een kinderpas, voor kinderen van 6 tot 12. Die doelgroep krijgt nog geen pinpas, maar moet wel met geld leren omgaan. Dan kunnen op deze manier hun muntjes steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen.’

  Welk bedrijf wil met mij data delen?

Daniel Faloppa / Equidam

‘Tijdens mijn studie finance and investments merkte ik hoe lastig bedrijven het vinden om in te schatten hoeveel ze waard zijn. Des te lastiger om dan een koper of investeerder voor je bedrijf te vinden. Familiebedrijven bijvoorbeeld hebben geen idee wat ze waard zijn. Daarom hebben wij een platform gebouwd waarop we bedrijven de tools geven om de rekensom te maken en zichzelf te waarderen. Ze moeten vijftig vragen beantwoorden en financiële data invoeren. We hebben nu zo’n 4.500 ondernemers geholpen, van wie een aantal hun bedrijf daadwerkelijk hebben verkocht. Die gegevens gebruiken we weer om de algoritmen te verbeteren. We zoeken nu vooral samenwerkingen met traditionele bedrijven om onze data mee te delen. Omdat we ons in zo’n startup ecosysteem begeven, komen we nu vooral in aanraking met andere startups en hightech bedrijven, terwijl juist traditionele bedrijven hier van kunnen profiteren. Hetzelfde geldt voor de overheid: als zij beschikt over dit soort data, kan ze makkelijker checken of regelgeving en subsidieregelingen de juiste effecten hebben.’

  Een rampzalig declaratiesysteem? dan zoek je mij

Bas Janssen / Declaree

‘Wij werken sinds kort met een hele moderne klant, maar zijn medewerkers declareerden nog op een ontzettend ouderwetse manier hun onkosten. Onkostenformulier printen, bonnen overschrijven, agenda’s erbij pakken, bonnen onder het kopieerapparaat. En dan op de post naar het buitenland. Niet meer van deze tijd. Met de Declaree-app kunnen medewerkers alles digitaal regelen, van de bonnetjes fotograferen tot direct in de app hun onkostenformulier invullen. Het aantal kilometers dat je bijvoorbeeld hebt afgelegd naar een afspraak, kun je ook in de app vastleggen met de gps-functie. En zowel medewerkers als leidinggevenden zien direct welke declaraties niet volgens de richtlijnen zijn. De boekhouder kan exact de juiste tarieven voor kilometerdeclaraties eraan koppelen. Wij zijn op zoek naar organisaties waar dit proces op dit moment nog rampzalig is. Of bijvoorbeeld bedrijven waar men bang is voor fraude. Neem bijvoorbeeld de ophef over het onterecht declareren van duizenden euro’s aan kosten bij sommige overheidsinstellingen. Dat is echt verleden tijd met deze software.’

  Wie wil mijn koks proberen?

Tim de Visser / United Food Concepts

‘Ik run twee artiestenbureaus voor koks. ChefPlaza gebruikt het Airbnb-model voor het aanbieden van een kok aan huis. Van klassiek Frans tot een 7-gangen kerstmenu. De koks hebben vaak in bijzondere restaurants gewerkt. Zo’n kok regelt vervolgens alles: van het koken natuurlijk tot het opruimen. Daarnaast hebben we in april een Amsterdamse concurrent overgenomen, VanChefs. Die startup richt zich op bedrijfscatering, groot en klein, en op evenementencatering. Wij kunnen ook bedrijfscatering overnemen, investeren in het materiaal en wisselende chefs neerzetten. Diezelfde ruimte – die ‘s middags niet gebruikt wordt als de lunch voorbij is – kunnen onze chefs weer gebruiken voor productie van catering voor andere evenementen. Dat is uniek bij ons: de klant betaalt geen – of een veel lagere – aanneemsom, in ruil voor zijn ruimte. Ik zoek bedrijven die klaar zijn met hun contractcatering. Of juist contractcateraars, die iets anders willen met hun vijftig kleinste klanten. Op dit moment zoeken we dus backstageruimte voor onze artiesten.’

  Ik zoek een campagnemaatje

Robert Leefmans / Notificare

‘Wij proberen consumentengedrag te analyseren, te beïnvloeden en te voorspellen. Natuurlijk, dat doen meer bedrijven die zich bezighouden met marketing. Maar wij doen dat uitsluitend op de mobiele telefoon. Hoe het werkt? Onze software zit in de app van een bedrijf, op de achtergrond. Wij analyseren gedrag binnen zo’n app. Het unieke van mobiele marketing is dat je eigenlijk de ‘klantreis’ van begin tot eind kunt meemaken. Dan kun je er vervolgens op inspelen, ook in het echte leven. Als de consument in de app heeft gezocht op een winterjas, kan hij een berichtje krijgen op het moment dat hij daadwerkelijk langs de winkel loopt. Geofencing heet dat: je zet een virtueel hekje om de winkel heen. Zo kun je mensen ook veel gerichter van informatie voorzien. Wat we nu zoeken? Vooral klanten natuurlijk, die ons ook kunnen helpen met de stap naar Europa. Verder focussen we ons op de softwarekant. Campagnebureaus – waar we al veel mee samenwerken – kunnen ons helpen met de daadwerkelijke campagnes.’

 

Hoe startups kunnen groeien
Startups zijn onmisbaar voor vernieuwing en innovatie in Nederland. Ze ontwikkelen technologieën en businessmodellen die disruptive kunnen zijn en bestaande systemen en markten op zijn kop zetten. Nederland kent op dit moment nog relatief weinig doorgroei van innovatieve startups (scale-up), terwijl deze juist zorgen voor banen en economische groei. De juiste infrastructuur is er wel in ons land, maar die moet beter benut worden. VNO-NCW heeft daarom een plan gemaakt van zaken die aangepakt moeten worden om startups optimaal te laten groeien. Zo moet er meer aandacht voor ondernemerschap in het onderwijs komen. Daarnaast moeten startups die ontstaan uit de academische wereld de ruimte krijgen om zich te professionaliseren. Voor startups is het vinden van financiering nu nog te lastig. Investeren in durfkapitaal moet daarom aantrekkelijker worden. Bestaande bedrijven en startups moeten elkaar gaan vinden om zo kennis en kunde met elkaar te delen. Ook de overheid kan een grotere rol spelen bij het laten groeien van startups door als launching customer op te treden.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

bankenbedrijfskredietenbedrijfslevenfamiliebedrijvenfinancieringinnovatieinnovatieklimaatinvesteringenproductontwikkelingstartende ondernemers