Ze hoeven niet gered te worden, maar wel minder gehinderd. Dat is waar techondernemer Ruben Brave voor pleit. Hij weet hoe belangrijk het is dat álle ondernemers ongeacht hun achtergrond een kans krijgen. ‘Inclusie is een innovatiemotor.’ Gek genoeg landt die boodschap nog niet overal.
Als techniek-‘geek’ omarmde ondernemer Ruben Brave in de jaren negentig internet. ‘Het was nieuw en onbekend. En ik kreeg alle kans om mij te ontwikkelen. Er werd niet gekeken naar je achtergrond; als je het maar begreep. Ik zie internet nog steeds als een van de grootste uitvindingen van de mensheid.’ Dat optimisme heeft de ceo van Entelligence minder als hij het over inclusiviteit in de ondernemerswereld heeft, het terrein waar hij zich tegenwoordig mee bezighoudt.
‘We hebben het niet over kansarmen of het oplossen van het personeelstekort’
Meneer Brave, hoe staan we ervoor met inclusief ondernemerschap?
‘Daar is nog een lange weg te gaan. We waren ooit internationaal een middenmoter, maar raken nu achter. Inclusie en diversiteit moeten veel meer aandacht krijgen van de overheid, de financiële markten en het bedrijfsleven. Het beeld dat het erom gaat ‘kansarmen’ te helpen, klopt niet. Of dat we ondervertegenwoordigde groepen louter als oplossing voor het personeelstekort zien. Er is enorm veel onderschat ondernemend talent dat niet benut wordt.’
Wie is Ruben Brave?Nog tijdens zijn studie economie aan de Universiteit van Amsterdam begon Ruben Brave (49) in de jaren negentig te werken in de opkomende internetsector. Zo was hij marketing manager bij Planet Internet, zette hij PCM Uitgevers de eerste betaalde digitale krant op, en deed hij projecten bij onder meer de KNVB. In 2004 richtte hij Entelligence op, een academische business incubator die startups van hoogleraren op weg helpt. Tussen 2013 en 2018 was hij met sabbatical. Daarna werd hij vooral actief als investeerder en bestuurder op het gebied van ‘innovatie door inclusie’. Dat doet hij onder meer in de vorm van de Dutch New Narrative Lab Foundation (DNNL), dat zich inzet voor een betere toegang tot innovatief ondernemerschap voor alle ondervertegenwoordigde groepen. Ruben Brave is gasthoofdredacteur van het decembernummer van Forum, dat aan inclusie is gewijd.
In welke zin zijn inclusie en diversiteit belangrijk voor ondernemers?
‘Een bedrijf dat divers is opgebouwd, levert meerdere perspectieven en daarmee oplossingen op voor de vaak complexe vraagstukken die er spelen. Medewerkers en leidinggevenden met een migratieachtergrond, vrouwen, mensen met een beperking en mensen met verschillende genderidentiteiten kijken allemaal anders naar de wereld. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘gemengde’ bedrijven het aanzienlijk beter doen dan bedrijven die vooral bestaan uit of geleid worden door homogene groepen, bijvoorbeeld alleen ‘witte heteroseksuele mannen’.’
Leidt dat ook tot meer innovatie?
‘Niet automatisch en niet in alle sectoren, maar het helpt vaak om een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, en samen te zoeken naar de beste oplossing. Nog los van het feit dat een divers personeelsbestand ook meer kennis van de verschillende doelgroepen met zich meebrengt. Hoe meer je van je huidige en potentiële klanten weet, hoe beter.’
U bedoelt dat er een verband is tussen diversiteit en innovatie?
‘Ja. Ik ken een Indiase ondernemer die een platform heeft ontwikkeld voor het delen van medische apparatuur die niet gebruikt wordt. Dat heeft zij gedaan op basis van de Indiase Jugaad-gedachte, een manier van innoveren die is gebaseerd op improvisatie en zuinigheid. Ze zorgt daarmee voor kostenbesparing en maakt die apparatuur nu betaalbaar en toegankelijk voor mkb-ondernemingen.’