16 JUL, 2015 • Achtergrond

Ook op vakantie is delen het nieuwe hebben

Ook op vakantie is delen het nieuwe hebben

Voor de vakantieganger is de deeleconomie hot. Niet alleen voor het lenen van een tent (Peerby) of het huren van auto’s (Snappcar) van particulieren, maar zeker ook voor huizen (Airbnb). Dat blijkt wel uit cijfers van het cbs over het zomervakantiegedrag van Nederlanders. In 2002 werden er ruim 300.000 particuliere vakantiewoningen gehuurd, een getal dat in 2014 maar liefst verdubbelde. Ter vergelijking: het aantal gehuurde huizen van bekenden, zoals vrienden en familie, daalden in die jaren van ruim 600.000 naar zo’n 419.000. Het aanbod van particuliere vakantiehuizen stijgt dan ook explosief. Volgens NRCQ werden in januari 2015 bijna 150 procent meer Nederlandse huizen aangeboden op Airbnb dan in januari 2014. Dat terwijl het aantal hotels en motels in Nederland steeg met 1,2 procent. Over de gehele wereld verdubbelde het aanbod van Airbnb zelfs in een jaar. De keuze voor de vakantieganger wordt dus steeds groter. Niet dat dat liefhebbers van de goede, oude sleurhut beïnvloedt. Die blijft volgens cbs-cijfers onverminderd populair: 1,25 miljoen in 1990, 1,3 miljoen in 2014.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

digitale markthorecaict (informatie- en communicatietechnologie)innovatierecreatietoerisme