19 SEP, 2022 • Achtergrond

Ontwerpers Lustr: 'Ze zeiden tegen ons: Prinsjesdag is geen elitefeestje'

Toen cultureel organisatiebureau LUSTR de Prinsjesdagopdracht binnen had, was het twee weken feest op kantoor. ‘Ik heb veel projecten binnengehaald dit jaar, maar voor déze hing de vlag uit. Bij alle partners en leveranciers knalde de champagnefles open,’ zegt directeur en oprichter Annemarie Goedvolk.

 

‘Dit project móet ik hebben,’ voelde ze na haar ‘intens spannende’ pitch voor de Eerste Kamer. ‘De Ridderzaal is een gegeven, die bestaat al een paar honderd jaar. Nu mochten we in de Koninklijke Schouwburg voor het eerst een níeuwe Prinsjesdagwereld bedenken en realiseren. Een waanzinnig vraagstuk om je over te buigen en zó’n eer, en zó’n verantwoordelijkheid.’ De Eerste Kamer had gevraagd om een ingrijpend en gewaagd voorstel. ‘Maar, zeiden ze: Prinsjesdag is geen elitefeestje. Dus niet: hop! Grote schermen, bakken licht erin. De ínhoud, dáár moet het om gaan.’

 

De overwinning valt samen met LUSTR’s tienjarig jubileum en dat van LUSTR’s eerste werknemer, hoofdproducent Marcel Winckens; hij is de man die Goedvolks ideeën met haar blinde vertrouwen naar de praktijk vertaalt. Het interview wil Goedvolk daarom het liefst aan hem overlaten. ‘Je waant je straks meer in de Ridderzaal dan in een toneelzaal. Het theaterelement houden we wel een beetje in stand, maar mét het Prinsjesdaggevoel.’

 

‘Je waant je straks meer in de Ridderdaal dan in een toneelzaal’

 

Aan het woord is Winckens, namens LUSTR verantwoordelijk voor de inrichting van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. ‘De grootste uitdaging bij de Schouwburg zit ‘m erin dat het zaalniveau lager is dan het toneelniveau,’ legt Winckens uit. ‘Die twee werelden moet LUSTR verenigen tot een geheel, anders lijkt het alsof Prinsjesdag een soort voorstelling is. Het blijft een vergadering van de Eerste en Tweede Kamer. De koning zit daarom straks niet vooraan op het podium, maar juist helemaal achteraan.’

 

'Het theaterelement houden we wel een beetje in stand, maar mét het Prinsjesdaggevoel.'

‘Het theaterelement houden we wel een beetje in stand, maar mét het Prinsjesdaggevoel.’
Foto: Dida Mulder

Zo’n zestig tot zeventig LUSTR-medewerkers zijn straks anderhalve dag aan het werk, vertelt hij. ‘De zaal wordt opgehoogd door eroverheen te bouwen, bij het podium betrokken en bedekt met tapijt, bloemen en doeken. Zo creëer je één groot vlak; dat is een prachtig gezicht. En het publiek zit straks op echte, speciaal door een verhuisbedrijf gebrachte Ridderzaalstoelen.’

 

‘HET IS HÉÉRLIJK DAT IEDEREEN WEER BIJ ELKAAR MAG ZIJN.’

 

Dit wordt LUSTR’s eerste ‘normale’ Prinsjesdag; LUSTR’s taak de afgelopen twee jaar was om Prinsjesdag coronaproof te maken in de Grote Kerk. ‘Een hele rare tijd,’ blikt directeur Goedvolk terug. ‘Veiligheid had zo’n hoofdrol dat het moeilijk was de emotie erin te brengen. Je voelt het bij de beelden van al die eenzame Kamerleden op 1,5 meter afstand in de Grote Kerk. Ik ervoer het meer als een noodgreep.’ Intens opgelucht is Goedvolk dat die tijd voorbij is. ‘Het is héérlijk dat iedereen weer bij elkaar mag zijn.’

 

Toch staat de maatschappij ook anno 2022 onder hoogspanning. Nederland kampt met personeelstekort, een urgente roep om duurzaamheid en een wankele economie. Zelfs met coronascenario’s moet LUSTR opnieuw rekening houden; Winckens heeft de 1,5-metertekening al klaar. Winckens: ‘Personeel plannen we lang van tevoren in, schaarse producten bestellen we ruim op tijd en de Eerste Kamer vraagt ons herbruikbare materialen te gebruiken. Houten attributen bijvoorbeeld krijgen volgend jaar gewoon een likje verf om ze weer netjes te maken.’

 

De grootste stress na de overwinningseuforie is voorbij nu de belangrijkste voorbereidingen getroffen zijn. Goedvolk: ‘Nu blijft alleen de fijne spanning over die dit werk zo kicken maakt.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

ondernemerschapprinsjesdag