6 AUG, 2020 • Ondernemerspanel
Mondkapje verplicht op het werk: wat vinden ondernemers?
In ons omringende landen is het mondkapje een bekend beeld. Ook in Amsterdam en Rotterdam is een mondkapje verplicht op sommige plekken. Moet straks iedereen in Nederland er een dragen om een tweede coronagolf te voorkomen?
Majid Agrandi | Pizzeria Grandi | Nieuwegein
‘Mondkapje went heel snel’
‘Als een draagplicht wordt ingevoerd, dan ga ik daar niet tegen in. Volgens mijn broer in Frankrijk loopt daar iedereen met een mondkapje. Hij is er heel nuchter over: ‘Geen probleem, het went snel.’ Zo denk ik er ook over. Eerst vond ik klanten met een mondkapje raar. Nu weet ik dat je er vooral anderen mee beschermt en dat is een prima instelling. Wij hebben handgel en we vragen om 1,5 meter afstand. Onze bezorgers zetten het eten voor de deur, bellen aan en lopen naar achteren. Als het straks echt moet, dan zetten we gewoon een mondkapje op. Ik wil ook geen boete. Op het Spaanse strand bijvoorbeeld kan die oplopen tot 100 euro. Als je geen mondkapje wilt dragen, dan moet je dat zelf weten. Weet wel dat je dan straks sommige dingen niet meer kan doen, zoals je nu niet zonder in het OV kunt.’
Marc van Gulick | Landgoed Lauswolt | Beetsterzwaag
‘Niemand wil een tweede lockdown
‘Onze medewerkers dragen al mondkapjes als ze de kamers schoonmaken. We hebben 3.000 wegwerpkapjes klaarliggen en nog eens honderd herbruikbare van mooi katoen. Misschien komt er eentje met ons logo erop. Ik sta niet onwelwillend tegenover een algehele plicht. Niemand wil een tweede lockdown. Maar het staat wel een stuk minder feestelijk, een ober met mondkapje die je wijn aanprijst. Dat verandert de hele beleving. Voor onze chefkok, die steeds het eten proeft, moeten we natuurlijk helemaal iets anders verzinnen. Gasten reageren verschillend. Belgen en Duitsers vinden het juist fijn dat hier meer eigen verantwoordelijkheid wordt gevraagd. Veiligheid staat voor mij bovenaan. Je ziet dat mensen zich minder aan de maatregelen houden. Dan kan zo’n mondkapje, als een soort waarschuwingssticker, zichtbaar maken dat corona heel serieus is. Ik pleit wel voor een landelijk besluit en niet per regio. Ondernemers, medewerkers en gasten moeten weten waar ze aan toe zijn.’
Hilbert Wiechers | Wiechers Wonen | Dwingeloo
‘Afstand tot klant wordt groter’
‘Mijn hoofd zegt dat een mondkapjesplicht verstandig is. We moeten immers het virus bestrijden en daar zijn we het komende halfjaar nog wel mee bezig. Mijn gevoel zegt iets anders. We willen in de winkel een nauwe band creëren met de klant. Veel gaat via non-verbale communicatie. Ik zie vaak aan iemands gezicht of ze ergens een vraag over hebben en daar kan ik dan op inspelen. Maar mondkapjes verstoren die signalen. Alles moet nu worden uitgesproken en daardoor neemt de afstand tot de klant toe. Ik hoop we dat de overheid rekening houdt met regionale verschillen bij het invoeren van een eventuele mondkapjesplicht. Hier in het Noorden hebben we veel minder problemen met corona, de horeca houdt zich bijvoorbeeld beter aan alle maatregelen. Ik was vorige week in Zeeland en ik schrok ervan hoe het er daar aan toeging.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert