Kati Piri over Brexit: 'Verder onderhandelen met VK staat niet bovenaan lijst'

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
19-02-2021

Het duurt nog even, maar als het Europees Parlement straks haar zegen heeft gegeven is de Brexit-deal waarschijnlijk helemaal rond. En is er even rust aan het Brexit-front, verwacht de Nederlandse europarlementariër en Brexit-rapporteur Kati Piri. Maar of dat ook voor ondernemers geldt?

 

Denkt u dat de stemming in het Europees Parlement spannend wordt?

'Het Europees Parlement heeft maar twee keuzes: ja of nee. Waarschijnlijk wordt het wel een 'ja'. Tevoren zijn drie rode lijnen getrokken voor Barnier. Eén: er moet een eerlijk speelveld zijn tussen EU en VK. Dat ziet er op papier wel zo uit. Twee: de visserij moet aan het verdrag gekoppeld zijn en dat is ook zo. Tenslotte: het verdrag moet geen gevaar vormen voor het Ierse Goede Vrijdagakkoord. En dat is ook opgelost.'

 

Wat mist er nog in het verdrag?

'Voor mij ligt de grootste vraag bij de handhaving. Hoe werkt het dispuutmechanisme dat is opgetuigd omdat de Britten het Europees Hof niet willen? Wie benoemt de arbiters en uit welke geledingen van de maatschappij komen zij? Welke rol krijgen sociale partners en nationale parlementen bij het beoordelen van oneerlijke praktijken? En er zijn nog wat losse eindjes. Over vijf jaar moet de status van de visserij opnieuw besproken worden bijvoorbeeld. De financiële sector is helemaal buiten het verdrag gehouden.'

 

'Brexit 2.0 voor EU geen prioriteit'

 

Wat vindt u van de sfeer rond de onderhandelingen in Nederland?

'Het debat in de Nederlandse politiek ging vooral over hun gevoel dat ze niet goed meekregen wat er allemaal gebeurde. Dat is niet echt een verrassing omdat het Europees Parlement er als enige over ging. Voor ondernemers is het verdrag heel belangrijk en ik denk dat zij het gevoel hadden: Is het nog steeds niet geregeld? Maar als je even afstand neemt, is het heel bijzonder dat wij feitelijk in negen maanden een handelsakkoord in elkaar hebben getimmerd. Daar doe je normaal gesproken jaren over.'

 

In april en juli stellen de Britten hun grensmaatregelen in en dan wordt handel nog moeilijker. Gaat de EU dan weer te om tafel met de Britten?

'De Britten zijn en blijven een heel belangrijke partner, maar om te zeggen dat Brexit 2.0 de grootste prioriteit heeft, dat denk ik niet. De coronacrisis en het beheersen van de economische gevolgen daarvan staan duidelijk op 1. Gezien de Britse state of mind, verwacht ik dat het wel een jaar of twee drie zal duren voordat er weer serieuze gesprekken komen. De EU wil wel verdere afspraken maken, maar gaat niet trekken aan een dood paard.'

Alles anders aan de grens vanaf april?Het beeld van de Brexit is nu vooral: vrachtwagens die vast zaten aan de Britse kant van het Kanaal en nauwelijks problemen aan de Europese zijde. Dat kwam omdat de Britten vrijwel geen grenscontroles uitvoerden op importproducten en de EU wel. De Britten wilden de bevoorrading niet verstoren, maar zij konden ook hun eigen voorbereiding niet voor 1 januari af krijgen.
Daar kan binnenkort verandering in komen als bedrijven niet goed opletten. Op 1april beginnen de Britten met hun kant van invoerdocumentatie op alle producten van dierlijke en plantaardige oorsprong. Vanaf 1 juli gaan ook de andere goederen vallen onder Britse importtarieven en veiligheidsregels. Dan worden ook alle steekproeven op dierlijk en plantaardige producten aan de grenscontroleposten uitgevoerd. Nederlandse en Britse ondernemers maken hun borst al nat. Meer informatie op www.brexitloket.nl 

Hoe komen ondernemers de schade het best te boven?

'Het Nederlandse bedrijfsleven lijdt na Ierland de grootste schade door de Brexit. Hiervoor is het Brexit Adjustment Reserve ingesteld van ruim 5 miljard euro en Nederland krijgt ook bijna de hoogste schadevergoeding daaruit. Dat geld, 714 miljoen euro, moet in Nederland niet op de grote hoop in de schatkist komen. De regering moet dat bestemmen voor de sectoren die de schade lijden en om de 17 duizend banen te compenseren die naar schatting door Brexit verloren gaan.'

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Remko Ebbers
redacteur Forum
+31 70 3490 163