17 OKT, 2023 • Ondernemerspanel
Help, ik ben gehackt! Zo pakken deze ondernemers cybercrime aan
Driekwart van de mkb’ers heeft dit jaar te maken gehad met cybercrime. Een verdubbeling ten opzichte van 2022. De schade is inmiddels zo’n 270.000 euro per bedrijf. Cybercriminelen worden dus steeds slimmer. Ondernemers ook? We vroegen het ons ondernemerspanel.
Kouros Falahi Firouzi | Newstyle Healthcenters | Utrecht
‘Criminelen zijn zo gehaaid’
‘Ik merk het zeker dat het cybercriminelen actiever zijn geworden. Eind april nog ontving een van mijn medewerkers een factuur die ik zogenaamd naar hem gestuurd zou hebben. Of hij even 28.500 euro wilde overmaken naar een relatie. Het leek zó echt. Gelukkig was die medewerker alert genoeg om even te checken bij mij of het klopte. Sindsdien hebben we een extra check voor alle grotere betalingen doorgevoerd.’
‘Ook dit jaar: een hack op een van onze websites. Alle tekst ineens in het Russisch. Ik maak me echt zorgen over de risico’s die je loopt als ondernemer. Onze online beveiliging wordt steeds geavanceerder, niet iedereen heeft toegang tot alle data van klanten et cetera. Dat moet ook wel want criminelen zijn zo gehaaid. Desondanks kunnen we altijd nog stappen zetten qua bewustwording. Maar echt, wachtwoord 1 2 3 heeft niemand hier meer.’
Wolter Smit | TOPdesk | Delft
‘Neem het in godsnaam serieus’
‘Ik ken verdacht veel ondernemers die slachtoffer zijn van cybercrime. Het zijn er ook meer geworden. Die toename heeft niet tot gedragsverandering geleid bij de gemiddelde ondernemer, is mijn indruk. Ik denk dan, neem het in godsnaam serieus. Pak je beveiliging aan en demp de put niet pas als het kalf verdronken is. Zo ingewikkeld is het niet om een paar extra digitale sloten aan te brengen.’
‘Cybercriminelen zijn enorm professioneel. Ik hoorde iemand grappen dat hun ‘klantenservice’ misschien wel beter is dan van eigen leveranciers als je als slachtoffer van gijzelsoftware je data wilt ontgrendelen.’
‘Kijk, dat er in een buurt veel ingebroken wordt, kun je niet voorkomen. Wat je wél kunt doen, is zorgen dat je dichter zit dan de rest. Dan komen ze in elk geval niet bij jou binnen.’
Manon Janssen | Ecorys | Rotterdam
‘Iedereen is inmiddels alert’
‘Bij Ecorys doen we echt veel om te voorkomen dat cybercriminelen toegang krijgen tot onze data. Onze it-afdeling meet onder andere dagelijks hoeveel e-mail- en telefoonverkeer we hebben. Als er ineens, zoals afgelopen maand, twee keer zoveel berichten binnenkomen, weten we dat er iets aan de hand is.’
‘Daar is iedereen bij ons inmiddels ook zelf wel alert op. We spijkeren onze mensen telkens bij. Onze it-afdeling heeft zelfs een leuke Netflixachtige serie met quiz ingezet om de bewustwording te vergroten.’
‘Desondanks gebeurt er weleens wat. Een jaar of twee geleden werd ik gebeld door een van onze buitenlandse kantoren. Of ik een voicemail had ingesproken om geld over te maken. Ze waren zelfs gebeld door een Londens ‘advocatenkantoor’. Niet dus. Het leek net echt. Ze hadden mijn stem uit de voicemail gebruikt.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert